16 juni 2011

PAIN // BRØD




Som jeg lovede i mandags, kommer her opskriften på brødet, det skal rigtigt hæve et helt døgn, men jeg lod kun mit hæve i 3-4 timer, det fungerede altså helt fint! Opskriften giver 2 brød :-)
30 g gær (altså lige lidt mere end en halv pakke)
3 dl vand
1 porter (eller anden øl)
3 spsk sukker
1½ spsk salt
750 g hvedemel
250 g rugmel

Først røres gæren ud i vandet, derefter tilsættes salt og øl. Melet hælder du i lidt af gangen. Derefter skal det æltes rigtig godt, og gerne i et stykke tid. Lad det hæve så længe så muligt, gerne et helt døgn, husk at tildække brødet. Form de 2 brød, pensel dem med vand, og stryg lidt mel over. Først bages det 10 min. i en 250 grader varm ovn, og derefter 20 min. ved 200 grader.
Bisous Chris

Ingen kommentarer:

Send en kommentar