30 juli 2011

LE SAUMON, BROCOLIS ET CHÈVRE CHAUD // LAKS, BROCCOLI OG GEDEOST SALAT



Jeg beklager virkelig at der ikke har været så mange indlæg fra mig, som jeg ellers havdet lovet. Men internettet har virkelig været ustabilt :-(. Men jeg vil straks følge op på det med at starte med at fortælle om en rigtig lækker middag jeg lavede en af de varme sommeraftener i Frankrig.
Laks med hvidløg og basilikum, broccoli med mynte og pinjekerner og en rigtig lækker salat med friske blåbær og en lækker gedeost.

Laksen:
1 stykke laks på 250 g
½ plante basilikum
1-2 fede hvidløg, presset
olie til at smøre laksen med så hvidløget og basilikumen hænger ved. 
drys med maldon salt og friskkværnet peber

Smør laksen med olie, hvidløg, og basilikum. Hæld lidt rosé vin ved og drys salt og peber ud over og pak laksen ind i alu folie og lig den på grillen. Den skal ca. have 20 min. men du skal nok holde lidt øje med den undervejs. Når den er færdig drysser du med ristet mandelflager der gør laksen lækker crispy på toppen.

Broccoli:
Et broccoli hoved
mynte blade
ristet pinjekerner
salt og peber

Skær hovedet ud lidt mindre stykker og fordel dem på et fladt fad. Dryp forsigtet lidt vand ud over broccolien, ikke for meget. Drys salt og peber ud over og sæt fadet i mikro-ovnen på 1-2 minutter. På den måde bevarer broccolien alle sine gode vitaminer og de får en lækker sprød konsistens uden at være helt rå. Drys mynteblade og pinjekerner ud over. 

Salat:
Blandet salat, rucola smager rigtig godt med gedeost så det vil jeg anbefale
smøre gedeost
ristet rugbrød i små firkanter, dog ikke for små
pinjekerner 
blåbær
honning

Salaten er meget enkel. Du skal blot vaske salaten smøre gedeosten på det ristet rugbrød og anret dem flot ovenpå salaten. Drys med blåbør og pinjekerner, slut af med lidt honning henover. Det er nok min yngling salat lige i øjeblikket da den har lidt af enhver smag og nok også fordi at jeg er en af dem der bare eeeelsker gedeost. 

Tak fordi i læser bloggen og gider at kommentere!

Bisous Jose

2 kommentarer:

  1. Det ser tæske-lækkert ud, og kan godt forstå den salat er din yndlings lige i tiden, den ser nærmest uimodståelig ud! :O)

    SvarSlet
  2. Tak skal du have Heidi! Den ligner næsten en dessert og smager nærmest også som én! Haha :-)

    SvarSlet