11 november 2011

PAIN MOULÈ // GRYDEBRØD






For et godt stykke tid siden så jeg på morgen tv at man kunne bage brød i gryde. Det er både nemt og smart man skal ikke stå og fedte rundt med en ordelig klump dej, der bliver ved med at klistre. Men det er også fordi at brødet hæver dobbelt så meget, som det måske eller ville. Låget holder nemlig dampen inde, og det vil få en "ovn-effekt" som alle bagere bruger. Jeg lavede dobbelt op, da jeg ville prøve at se forskellen. Den er STOR, kan jeg sige jer! Det blev så lækkert og sprødt, så det er faktisk mit nye yndlings brød ;-)

GRYDEBRØD:
1/2 liter vand
1 liter blandet mel (f.eks. halv grahamsmel og halv spelt)
10 g gær
2 tsk salt
1 tsk sukker

- meget enkelt

Bland vand, gær, salt og sukker sammen og rør til gæren er opløst . Bland melet i og husk at spare på melet.
Rør det sammen og stil det til hævning i 12 timer, eller bare natten over.
Når det har hævet hældes dejen ud på et bord, og æltes godt igennem. Smør et stort fad med olie og drys med mel. Kom dejen op i fadet endnu engang og lad det hæve i kun 2 timer.
Imens tændes ovnen på 250 grader og gryde bliver varmet sammen med ovnen. Hæld derefter dejen op i gryden uden at punktere dejen, så vil hæveevnen ikke være den samme nemlig. Kom låget på og bag brødet i 30 min. Tag derefter låget af og giv den lidt farve på toppen, på den måde bliver den også sprød uden på.

God weekend!

Bisous Jose

6 kommentarer:

  1. Mmm...det ser lækkert ud:-)
    Hvilken slags mel blandede du?

    SvarSlet
  2. Jeg kan faktisk ikke helt huske det, lidt små pinligt ;-) Men jeg er rimelig sikker på at det var fint og groft spelt, eller også var det noget grahamsmel.

    Endelig spørg hvis der er andet ;-)

    /Jose

    SvarSlet
  3. Mums :)

    Hvad er det for en gryde du har brugt? For det er vel ikke alle gryder der kan tåle at komme i ovnen..

    SvarSlet
  4. Spændende opskrift,skal dejen hæve ved alm temp.?.Jeg tænker på de 12 timer.

    SvarSlet
  5. Hej Tine,

    Nu kan jeg ikke helt huske hvad materialet hed, men kan det passe at det hedder noget med støbejern?
    Min er fra IKEA til 250,- kr. Den kan virkelig anbefales og den minder lidt om Le Crueset gryderne, bare meget billigere.

    Du har helt ret, det er ikke alle gryder der kan komme i ovnen, så du skal lige sikre dig at den kan tåle det inden ;-)

    /Jose

    SvarSlet
  6. Hej Vibeke,

    Ja, jeg lod bare dejen hæve ved alm. temperatur begge gange ;-)

    /Jose

    SvarSlet