23 august 2012

WRAP VÉGÉTARIEN AVEC DES FALAFELS ET DU MAIS SALSA // VEGETARISK WRAP MED FALAFEL OG CORNSALSA


Først og fremmest; LONG time no see. Det føles som evigheder at jeg ikke har blogget, og det er en meget lang historie som jeg vil uddybe en anden dag. Men jeg kan fortælle at det har noget at gøre med en meget dum computer, meget lidt tid og masser af lektier og rejser. Jeg har derfor gået og funderet over en løsning, så lige nu har jeg dejlige Chris, som er rigtig sød og hjælpe med billederne. Så tak for det! 
Jeg har savnet at blogge, så nu er det nok med alt det kedelige. Nu er det bare at gå igang! 

Jeg har i lang tid tænkt at jeg skulle springe ud i at lave mine egne falafler, så da jeg forleden dag faldt over GreenKitchenStories super lækre Herb & pistacio falafels var der ingen gode undskyldninger. Hvis du lige nu sidder og tænker "Hvad? Falafler er da sådan nogle man kan få i en snusket kebab biks" så bare rolig. De her er uden friture. De er nemlig bagt i ovnen og lavet på kikærter, hvilket de normalt også er. Jeg fandt hurtigt ud af at de ville passe meget godt til den cornsalsa som jeg havde planer om at lave.

Du må endelig ikke lade dig skræmme af den lange opskrift, det er slet ikke 
så kompliceret som det ser ud til! 

Til 3 pers.

FALAFEL MED URTER:
1 stor håndfuld mynte
1 stor håndfuld persille
150 g ristet hasselnødder
4 1/2 dl kikærter
2 fed hvidløg
1/2 løg
3 spsk olivenolie
1 tsk kommen
1 tsk bagepulver
1 spsk mel, gerne groft mel

Varm ovnen på 250 grader
Kom alle ingredienserne i en foodprocessor, og kør det til det har en nogenlunde lind masse. Det gør ikke noget at det er lidt stykker i.
Form de små falafler i hænderne og kom dem på en beklædt bageplade.
Bag i ovnen i 10 min. Husk at vend dem en gang i mellem, så de kan få lidt farve på alle sidder.

KNASENDE CORNSALSA:
2 majskolber
1 rød peberfrugt
1 citrongræs stængel (kan undlades)
1 håndfuld sukkerærter
1 lime, saft og skal
1 spsk olie
salt og peber


Gril majskolberne med lidt salt og peber i ca. 10 min, eller til de er færdige. 
Hak rødpeberfrugt, citrongræs og sukkerærer meget fint. Skær majsene af kolberne og bland det hele sammen med olien og limesaft og -skal. 

AVOCADO TERN:
3 avocadoer
1 lime, saft
salt og peber

Skær avocadoerne i små tern og vend dem i limesaft, salt og peber.

Til servering:
3 spidskåls blade, gerne nogle af de yderste (hvis det bliver lige lovligt grønt og sundt, kan du sagtens holde dig til de almindelige tortillaer fra supermarkedet)
Creme fraiche
Jalapenõs


Bisous Jose
Og forhåbentligt på gensyn snarest ;-)

5 kommentarer:

  1. Spændende udgave af falafler - lige bortset for tilføjelsen af kommen som jeg virkelig har et problem med :-) Men pudsigt at bruge dem i stedet for spidskommen som i de originale. Hvordan kom I på det? *nysgerrig*

    Er kikærterne kogte fra dåse eller blot udblødte?

    Virkelig dejligt med ovnbagte så man sparer på olien :-)

    SvarSlet
  2. Hej med dig!

    Det er jo oprindeligt en opskrift fra Green Kitchen Stories, og jeg har ikke ændret i opskriften da jeg synes at den var meget lækker i sig selv! Men ja, det er vel en smagssag om man er til kommen eller spidskommen ;)

    Kikærterne er fra dåse, da jeg var rigtig utålmodig og bare måtte lave dem med det samme ;)

    /Jose

    SvarSlet
  3. Hvor lyder det lækkert med hasselnødder i. Denne opskrift må jeg da prøve en dag. Bliver de RIGTIG SPRØDE af at være så kort tid i ovnen ??? Jeg er nemlig vild med den sprøde skorpe, som der dannes når de laves i olie.

    SvarSlet
  4. Hej Gitte,
    Ja ikk? ;) Jeg synes altid hasselnødder er gode når de er lidt ristet, for så får de den der dejlige nougat/nøddesmag ;)
    De bliver sprøde vil jeg mener, men hvis du ønsker den der rigtig falafel-sprøde overflade, så skal du nok ud i noget friturestegning..

    /Jose

    SvarSlet
  5. Falafler er altid lækre - både i standardversionen og sikkert også i jeres :)
    Jeg vil dog lige hurtigt nævne, at "cumin" på engelsk er spidskommen på dansk - ikke kommen. Nu kan jeg absolut ikke lide rigtig kommen, så det er en ret vigtig skelnen for mig, men hvis I ikke har noget imod det, er det måske en meget spændende (om end "tilfældig") variation ;)

    SvarSlet