28 oktober 2012

MERINGUES À LA RÉGLISSE // LAKRIDSKYS


Det er jo efterhånden lidt tid siden at jeg har lavet disse lakridskys, men af den grund skal i jo ikke snydes for dem. Jeg har altid synes at kys var vildt søde og nuttede, men faktisk har jeg ikke altid været helt vild med kys. Men prøves, det skulle de altså! Derfor besluttede jeg mig for at lære at lave dem, om ikke andet kunne min familie og andre besøgende hjælpe til med at spise dem. Det endte faktisk med at jeg ikke kunne ty mig for at smage en da de kom ud af ovnen. Jeg blev positivt overrasket må jeg indrømme. Det smagte bestemt ikke som de små lyserøde jeg fik som barn. Dem, som efter min mening, var det samme som at spise ren flormelis.
De hjemmelavede er karamelliseret i midten, hvilket jeg synes er vildt lækkert. Dog er det stadig ikke favoritten, men hvis du er til kys(og lakrids), så prøv endelig de her! De skuffer bestemt ikke.. ;-)

Men her er de, bedre sent end aldrig!


De blev bedre end jeg havde turde håbet på, til trods for at jeg kun havde lakridspulver at gøre godt med. Men hvis du er så heldig at være indehaver af en lakridssirup så synes jeg klart du skal prøve med det, måske give det en marmoreret effekt?





Du skal lige vide inden du går igang, at det er nødvendigt med en stjernetyl for at få den stjerneformede effekt. En del af dem, er jo at man næsten også kan spise dem med øjnene ;-)

LAKRIDSKYS:
3 æggehvider
150 g sukker
1 tsk eddike
1 - 1 1/2 spsk lakridspulver(det er vigtigt ikke at tage fejl af lakridspulver og lakridsrodspulver)

Pisk æggehviderne stive med halvdelen af sukker og eddike. Vend det resterende sukker og lakridspulver i - forsigtigt!

Kom massen i en sprøjtepose, eller en helt almindelig plasticpose med stjernetyl i.

Kom dem ud på en bageplade med mellemrum. Bag dem i ovnen i ca. 30 min. ved 150 grader.




Bisous Jose

10 kommentarer:

  1. Lækkert piger :) Jeg er heller ikke selv super begejstret for kyskager (selvom min mormor er dygtig til at lave dem - hun putter mørk chokolade i), men tænkte straks, at disse lakridskys kunne være nogle sjove og anderledes julegaver :) Tak for inspirationen!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er jeg ikke den eneste! haha, men ja, de er så søde!

      Forresten; God idé med julegavetippet! det vil jeg benytte mig af :-)

      Bisous Jose

      Slet
  2. Er der nogen der har eksempler på en anden smag man kan bruge til dem? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Som Caroline skrev; Chokolade ;-)
      Og ellers er listen lang... Hindbær, kakao, kaffe, lakrids, nødder, kokos and so on :-) Håber du kunne blive lidt inspireret!

      /Jose

      Slet
  3. Jeg har med succes prøvet at blande mit lakridspulver (som heldigvis ikke er nær så dyrt som lakridssirup) op med en lille smule vand, når jeg har skullet lave marengs. På den måde har jeg kunne få den marmorerede effekt uden at bruge den dyyyre sirup :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe,

      Mange tak for tippet. Det havde jeg slet ikke selv tænkt på..
      Må huske på det fremover ;-)

      /Jose

      Slet
  4. Mums, vi har prøvet at bage dem..De var læke, ogsåi blå, da vi skulle holde barnedåb..Vi bagte to gange, for vi var for lækkersultne, mens vi bagte..;-)

    SvarSlet
  5. Ej hvor bliver jeg bare glad for at høre sådan noget! Haha, det skal der jo også være plads til :-)

    bisous Jose

    SvarSlet
  6. hvad mener du med 1-11/spsk
    på forhånd tak :)

    SvarSlet
  7. Det er en til halvanden ;-)

    Hvad er egentlig forSkellen på lakridspulver og lakridsrodpulver? Har søgt flere steder... :-)

    Anyway jeg går i gang med jeres marengs nu, tak for en god blog!

    Knus fra Sidsel, 13 år.

    Knus fra Sidsel, 13år.

    SvarSlet