03 november 2012

SOUPE DE CITROUILLE || GRÆSKARSUPPE MED KOKOSMÆLK, KRYDDERIER OG ÆBLESALSA


Jeg ved ikke noget bedre end suppe på en kold efterårsdag, den skal helst være cremet og smage kraftfuldt, gerne af chili og ingefær til at varme kroppen. Her er en lidt anderledes version med kokosmælk, som giver den orientalske noter, hvilket min familie og jeg er ret vilde med. Jeg serverede den med et hjemmebagt lunt brød til, men jeg er sikker på at varmede naanbrød vil være ligeså lækkert. Mener mændene, at der skal kød til, kan man fx. stege lidt kylling og lægge på toppen sammen med cashewnødderne.

GRÆSKARSUPPE MED KOKOSMÆLK, KRYDDERIER OG ÆBLESALSA TIL 4 PERSONER
- 1 løg
- 1 hvidløg
- ½ rød chili
- 1 citrongræs
- 2 cm ingefær
- Olie
- evt. ½-1 tsk rød karrypasta
- 2-4 gulerødder (afhængigt af størrelsen)

- 1 hokkaidogræskar
- 1 dåse kokosmælk (400 ml) - Light kan bruges
- 5 dl grøntsagsbouillon 
- Saft fra 1-2 lime
- Salt og peber
Hak løg, hvidløg, chili, citrongræs og ingefær fint. Svits det i olie i en stor gryde og tilsæt eventuelt karrypasta. Skru lidt ned for varmen så det ikke brænder på. I mens ordnes gulerødder og hokkaido. Skyl begge dele godt, og skær det i mindre stykker. Skrællen må godt blive på græskarret, det bliver alligevel blødt i gryden. Tilsæt grøntsagerne og lad dem blive bløde med krydderierne i 5 min. Tilsæt kokosmælk og grøntsagsbouillon og lad det koge under låg i ca. 10 min. til grøntsagerne er bløde. Blend suppen med en stavblender til den er lind. Sæt den tilbage på varmen og smag til med limesaft samt salt og peber.
ÆBLESALSA MED KORIANDER, FORÅRLØG
2 spsk olivenolie
3-4 spsk æblecidereddike
½ tsk honning
Salt og peber2 syrlige æbler
2 forårsløg
Koriander
Rør en dressing af olivenolie, æblecidereddike, honning salt og peber. Skær æblerne i mindre stykker. Hak forårsløget fint. Hæld det op i skålen med dressingen og vend til sidst koriander i. Drys eventuelt med cashewnødder.

God weekend,
Chris

4 kommentarer:

  1. Øj hvor ser den suppe dog lækker ud. Jeg har det helt på samme måde mht. efteråret og suppe - for mig hænger de to ting uløseligt sammen! (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Julie,
      Tusind tak! Lige præcis, intet efterår uden suppe - og gerne meget af det! :-)

      Rigtig god weekend,
      Chris

      Slet
  2. Hvor lyder det godt, med æblesalsa til - lavede græskarsuppe i sidste uge, kunne godt forestille mig, at det var lækkert dertil!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Ja det er nemlig super lækkert med et friskt pust til suppen. Jeg tror også salsaen er god til alle slags rodfrugtssupper :-)

      God lørdag,
      Chris

      Slet