22 december 2012

BOULETTES DE DATES AUX ORANGE ET CAFE || DADELKUGLER MED KAFFE, KOKOS OG APPELSIN


Vi fortsætter lige i julekonfekt-hjørnet, håber det er til at holde ud. Dadelkuglerne har efterhånden gået sin sejrsgang over hele madblogland, og jeg har da også lavet dem både med kanel HER og med lakrids HER. Nu er jeg nået frem til min favorit; appelsin, kokos og kaffe, gerne overtrukket med hvid chokolade, hvis det skal være ekstra lukseriøst. De er blevet lavet på ugentlig basis i løbet af december, jeg elsker nemlig de små skønne dadelkugler - det er som om man kan spise dem med lidt bedre samvittighed end den klassiske konfekt med marcipan og nougat. Hvis man dropper chokoladeovertrækket, er de også perfekte som en lille snack til madpakken, når man vil forkæle sig selv. 

DADELKUGLER MED KAFFE, KOKOS OG APPELSIN OVERTRUKKET AF HVID CHOKOLADE - CA. 30 STK
130 g bløde, lækre dadler
3½ dl havregryn (jeg plejer at udskifte lidt af havregrynet med mandler for knas)
1 dl kaffe, lavet af 5 g instantkaffe
1 dl kokosrasp
15 g mørk kakaopulver
1 økoappelsin, skal af
½-1 appelsin, saft af

DERUDOVER
150 g god hvid chokolade
Frysetørrede hindbær, lakridspulver, hakkede pistacienødder osv. til pynt

Fjern stenene i dadlerne og kør dem smidige på din foodprocessor/blender. Tilsæt alle ingredienserne én af gangen og blend mellem alle ingredienserne. Når massen føles lækker skal den rulles til kugler, ca. 30 stk. Smelt chokoladen over vandbad og dyb kuglerne heri. Drys med dit valgte pynt og stil dem i køleskabet indtil servingen. De holder sig lækre 1 uges tid - mine plejer dog at være væk inden da ;-)


JULEKNUS,
Chris

8 kommentarer:

  1. Uhh, de ser lækre ud:-)
    Kokosrasp, er det bare almindeligt kokosmel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Lisa! Det er nemlig bare kokosmel :-)

      Glædelig jul,
      Chris

      Slet
  2. Elsker også at lave denne version med kaffe, har dog aldrig overtrukket dem før, kunne være dette skulle afprøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er herligt med kaffe i! De er super lækre med chokoladeovertræk, en rigtig luksusbid, det må du prøve :-)

      Glædelig jul,
      Chris

      Slet
  3. De var rigtig lækre og smagte kun af mere

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt du kunne lide dem, moster! :-)

      Julekram
      Chris

      Slet
  4. Hej!
    Jeg har lige lavet en portion af denne opskrift. De smager vildt godt! Jeg puttede godt nok et spsk mørk rom i, men det gjorde ikke noget.
    Dem skal jeg huske at lave til jul... Og ikke som nu, med resterne af juledadlerne.
    Godt nytår piger
    Det er en god blog I har!
    Vh
    Charlotte G

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte! Skønt du har prøvet dem af, lyder rigtig lækkert med den mørke rom, det kunne være jeg skulle prøve det næste gang, det ville i hvert fald uden tvivl falde i mine forældres smag. Jeg laver dem faktisk hele året rundt, er netop gået i gang med endnu en portion. Mange tak, det er dejligt du læser med! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet