07 januar 2013

CHOKOLADE // CHOCOLAT



Lakrids, citron og tranebær står enormt godt til hinanden, har jeg erfaret mig. Efter at jeg prøvet at lave det på adskillige måder, både til morgenmad i grøden og til en perlespeltssalat, gik tur til noget sødt.
Hvid chokolade med lakridspulver, revet citronskal, tranbær og mandler (for at gøre det lidt knasende) blev til et smukt chokolade brud, som ser så fint og rustikt ud. Det er nemt og kræver ikke avanceret udstyr, som gummiforme osv.
Desværre er jeg typen der har en tendens til at springe over hvor gærdet er lavest, især når det gælder madlavning. Den store konditor bliver jeg nok aldrig... Men i al fald; Temperering af chokolade og jeg er bestemt ikke venner. Jeg ender altid med at overvarme det og brænde det på, måske er det fordi at jeg ikke er indehaver af et termormeter? Til andre der står i samme situation som mig, vil jeg anbefale at give chokoladen en tur i mikrobølgeovnen, lidt ad gangen. Hold 1/3 af chokoladen tilbage og rør det i, når chokoladen er smeltet.

CHOKOLADEBRUD:
200 g hvid chokolade, groft hakket
1 håndfuld mandler, meget groft hakket
1 håndfuld tranebær
1/2 citron, fintrevet skal derfra
2 tsk lakridssirup
lakridspulver til pynt

Smelt chokoladen ved at komme 2/3 af den i mikroovenen og varm det op lidt ad gangen. Når det hele er smeltet, smeltes den resterende 1/3 del i. Bland nødder, tranebær, citronskal og lakridssirup i. For give det en marmoreret effekt skal man ikke røre siruppen helt ud.
Hæld blandingen på en bageplade, beklædt med bagepapir og smør det ud med bagsiden af en ske.
Stil det et køligt sted.

Lige inden det størkner helt drysses pulveret på. Når det er helt koldt er det klar til at knækkes i brud, efter ønsket størrelse.


Bisous Jose

4 kommentarer:

  1. Uhm..! Skal helt klart prøves :)
    Er i øvrigt helt pjattet med jeres blog.

    SvarSlet
  2. I think thе admin of thiѕ web ѕite is genuіnelу woгκing hard in ѕuρport of his website, because hеre everу information is
    quality baѕed materiаl.

    Fеel free tο vіsit my web blog; nummerupplysningen

    SvarSlet
  3. Hi to every onе, it's actually a pleasant for me to pay a quick visit this web page, it consists of priceless Information.

    Also visit my blog ... nummerupplysningen

    SvarSlet