26 marts 2013

ALTERNATIVE PÅSKEÆG - DADELKONFEKT MED KAFFE OG APPELSIN I HVID CHOKOLADE


Da jeg forleden skulle rydde lidt op i køleskabet, fandt jeg en kasse med et par dadler i, og de skulle selvfølgelig ikke gå til spilde, så jeg besluttede mig for at lave en omgang alternative påskeæg. Dadelkuglerne er gået hen og blevet en sand favorit hjemme hos mig, så jeg laver dem næsten på ugentlig basis, så jeg har noget lækkert at snacke i. Normalt overtrækker jeg dem ikke, men jeg synes de skulle pyntes lidt i anledning af påsken, så der blev fundet hvid chokolade, frysetørrede hindbær og blåbær, lakridspulver og usaltede pistacienødder frem - et kæmpe hit! Opskriften er en opdatering af disse som jeg bloggede om ved juletid.

ALTERNATIVE PÅSKEÆG - DADELKONFEKT MED KAFFE OG APPELSIN OVERTRUKKET MED HVID CHOKOLADE, CA 25 STK
1 dl mandler, måske lidt mere
140 g lækre, bløde dadler (vægten er uden sten)
1 dl kokosrasp, måske lidt mere
15 g mørk kakao
1 dl kaffe, lavet på 7 g instantkaffe - let nedkølet
1 øko appelsin, skallen af
1-2 spsk havregryn
DERUDOVER
150 g god hvid chokolade, måske lidt mere
Frysetørrede bær, lakridspulver, hakkede nødder mm til topping


Kør først mandlerne på din foodprocessor, det må ikke blive til mandelmel, der skal stadig være nogle gode stykker, så kuglerne får lidt knas. Tilsæt de udstenede dadler og kør til massen er glat. Tilsæt kokosrasp samt kakaopulver og kør igen. Tilsæt den let nedkølede kaffe, skallen fra appelsinen og tilsidst havregrynene hvis du synes massen er for våd. Stil den på køl i 15 min og tril derefter dadelmassen til påskeæg, ca. 25 stk - men det afhænger selvfølgelig af hvor store du laver dem. Stil påskeæggene på køl mens du smelter chokoladen. Hak den hvide chokolade groft, og smelt halvdelen over vandbad, tilsæt den anden halvdel og rør lidt i den smeltede chokolade til der ikke længere er klumper. Det er en god metode til at opnå 'knækket' i chokoladen, hvilket er super lækkert til disse kugler, så der kommer endnu et sprødt element. Dyp påskeæggene i chokoladen og pynt æggene med det samme så chokoladen ikke når at størkne. Opbevar dem i en dåse på køl indtil servering. 

RIGTIG GOD PÅSKE,
Chris





18 kommentarer:

  1. De ser mega lækre ud!
    Tror du måske at man kan bruge figner istedet?:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Ja, det kan du helt sikkert, men det kan godt være, at du så skal ændre lidt i målene, da figner for det meste ikke er helt så bløde som dadler :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  2. Perfekt! Så er de overmodne dadler jeg havde her hjemme smidt i food procesren! Er sikker på at de bliver et hit her hjemme!Tak (:

    SvarSlet
    Svar
    1. SÅDAN! Det er nemlig den perfekte måde at få brugt en rest dadler på! Håber de falder i jeres smag :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  3. jeg har også en rest dadler - p e r f e k t! og ekstra fint når de er dyppet i hvid chokolade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh hvor skønt, du har noget godt i vente! Ja, det skal være lidt ekstra lækkert, når nu det er påske ;-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  4. Nui de lyder skønne! Det må afprøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, det er de virkelig også! Det må du helt klart gøre :-)

      God påske,
      Chris

      Slet
  5. Yes mand ... lige noget for mig... Dem glæder jeg mig sindssygt til at lave her i påsken

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre, du kan godt glæde dig! :-)

      God påske,
      Chris

      Slet
  6. Hvor køber du frysetørrede bær?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har købt dem hos en specielkøbmand, men de kan også købes i store supermarkeder og i fx Torvehallerne :-)

      God påske,
      Chris

      Slet
  7. Hvordan smelter du hvid chokolade? De gange jeg har prøvet over vandbad, har det bare klumpet sig sammen, og der hvor mørk chokolade normalt ville være smeltet for længst, var det ikke i nærheden af at smelte. Skålen dækkede endda helt for kasserollen, så der ikke kom noget vanddamp op og blandede sig med chokoladen... :(
    Er der en teknik?
    Og lige et sidste spørgsmål... :) Hvordan laver i kollagen så der er to billeder ved siden af hinanden..? Gør I det inde i blogindlægget, eller har I et specielt program til det?
    God Påske, og på forhånd tak! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Viola,
      Ja, det kan godt være lidt tricky det der med chokoladesmeltning. Jeg hakker det hele, smelter halvdelen over vandbad, tager skålen af varmen og smelter den sidste halvdel af den hakkede chokolade i den smeltede. Jeg har faktisk også en enkelt gang oplevet at den klumpede, ligesom du beskriver. Det kan godt have noget at gøre med chokoladetypen, jeg brugte dengang en plade fra summerbird med vanilje som åbenbart ikke var smelteegnet :-)

      God påske,
      Chris

      Slet
  8. Og NØJ HVOR SER DET LÆKKERT UD!!! :) :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det er de bestemt også - håber du kaster dig ud i både æg og chokosmeltning :-)

      Slet
  9. Uhmn siger jeg bare! GOD PÅSKE!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahah, det siger jeg også, Marian! Du ønskes også en god Påske! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet