20 marts 2013

INDISK CURRY MED RØD KARRY, KOKOSMÆLK, TOMAT, BLOMKÅL OG KIKÆRTER


Vejret er desværre ikke særligt forårsagtigt, så en skøn og krydret curry er perfekt at lune sig og samle kræfter på. Lad jer ikke skræmme af den lange ingrediensliste, det meste er krydderier som ofte er til at finde bagerst i køkkenskabet. Jeg tilsatte ekstra mange hakkede tomater, da jeg elsker stærke asiatiske supper, så denne ret skal ikke nydes med ris, men er perfekt med lune naanbrød til. Jeg valgte at bage mine egne efter Meyers opskrift, og det kan helt klart anbefales, det er super let og smager dimensioner bedre end supermarkedets. Curryen er inspireret af denne opskrift.

INDISK TOMATSUPPE MED RØD KARRY, KOKOSMÆLK, BLOMKÅL OG KIKÆRTER TIL 4 PERSONER
3 mellemstore løg
4 fed hvidløg
1 blomkålshoved
Olivenolie

2 spsk frisk ingefær, fint hakket
2 spsk stødt koriander
½ spsk tørrede chiliflager
1 spsk tørret citrongræs
2-3 spsk rød karrypasta
1 stjerneanis
2 dåser hakkede tomater
1 dåse kokosmælk
1 dåse kogte kikærter, drænede (eller udblød og kog dine egne)
1 frisk tomat, groft hakket
1 limefrugt
Salt og peber
evt et par dl grøntsagsbouillon
Frisk koriander, limebåde og forårsløg til servering

Pil løgene og hak dem i ønsket størrelse, jeg kan godt lide dem lidt grove. Hak hvidløg fint. Skyl blomkålet, og skær stilken fra. Pluk den i små buketter, og skær dem evt i mindre stykker hvis de er for store. Varm olien op i en stor gryde og tilsæt løg, hvidløg og blomkålsbukkerterne. Lad grøntsagerne blive varmet godt igennem. Tilsæt alle krydderierne og karrypastaen og vend godt rundt. Tilsæt hakkede tomater og kokosmælk og lad suppen koge under låg i 10 min. Tilsæt de drænede kikærter og tomaten i grove stykker. Lad suppen koge under låg i yderligere 10 min. eller til blomkålen er blød, men stadig har bid. Smag til med saften fra limefrugten, salt og peber. Er suppen for tyk kan du tilsætte et par dl grøntsagsbouillon, men så kan det være at du vil tilføje lidt ekstra karrypasta for at bevare styrken i suppen. Server den varm med nybagte naanbrød til, samt koriander, limebåde og fintsnittede forårsløg på toppen.


BISOUS,
Chris

21 kommentarer:

  1. Åh den ser god ud den skal jeg lave imorgen:))
    Kan du tilføje opskriften på nan brødet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, det kan du roligt gøre, den er super lækker! Åh, det bliver et meget langt indlæg så, der er massere af lækre opskrifter på nettet, prøv fx Mettes fra Because It Matters: http://www.becauseitmatters.dk/naanbrod/ :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  2. Jeg er også helt forelsket i naan brødet! Opskrift ville være fantastisk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også super lækkert! Indlægget bliver lige lovligt langt hvis jeg tilføjer opskriften, så jeg sender dig lige videre til Mette fra Because It Matters, hendes opskift virker lækker: http://www.becauseitmatters.dk/naanbrod/ :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  3. Uhmmmm - den suppe ser vel nok skøn ud.

    I Indien ville den nok bare hedde en curry og ikke en suppe, men det er jo hip som hap. Den skal uden tvivl spises af en dyb tallerken med ske :-)

    Jeg har en opskrift på nogle meget lækre naanbrød her:
    http://www.becauseitmatters.dk/naanbrod/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Mette! Mange tak for oplysningen, jeg var lidt bange for at få en flok vrede indere på nakken, men nu er sagen jo klar - TAK! Har sendt folk videre til dine lækre naanbrød! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  4. Det ser jo alt for godt ud!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det smagte også SKØNT! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  5. Mmh, ser så godt ud - passer lige til en snevejrsdag i marts (;

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, det var den bestemt også! Lige præcis, så er der i det mindste én god ting ved vejret ;-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  6. Det ser da SÅ godt ud. Og det passer vist også fint med sne udenfor vinduet (men jeg tænker at det gælder om at lave den snart snart snart, for jeg tror altså at foråret er på vej....).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, søde Linn! Helt enig, det må snart være ved at være der ;-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  7. MUMS siger jeg bare! Har lige lavet den suppe til aftensmad, da jeg blev smaskforelsket ved første blik imorges. Jeg blev på ingen måde skuffet, og den er klart kandidat til "bedste suppe of all time"! ;-)
    Jeg havde ikke lige alle krydererier på lager, så lavede den faktisk kun med karrypasta, chili og ingefær, og serverede friskbagte grov-naan til. Sidder nu helt glad i låget, og med en dejlig let fornemmelse i mavsen (som altid, når der ikke indgår kød - WIN). Selv de mest kræsne og kødelskende elskede den herhjemme. Stor (og lang) anbefaling herfra!

    Ps. Må vist også lige rose jeres smukke og helt igennem lækre blog, bliver fristet hver gang, der dukker nye opskrifter op herinde..;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh hvor er det SKØNT at høre, bliver helt varm om hjertet! Jeg har det præcis som dig, det er sådan en let fornemmelse når aftensmaden er uden kød - super lækkert! Lyder virkelig herligt med grove naanbrød til! TUSIND tak, sikke et stort smil du fik sat på mine læber :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  8. Ejjj, hvor ser det lækkert ud! I tager altid sådan nogle gode og inspirerende billeder!


    http://fuckingfabulousblog.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Celine! Skønt du kan lide vores billeder, det er vi rigtig glade for! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  9. Hold fast den ser lækker ud. Jeg er ret vild med indisk mad når der er koldt! Det varmer og vækker glæde med de smagfulde krydderier!
    Hjemmebagt naanbrød kan også anbefales. Ret let at bage selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Marian! Det var faktisk første gang at jeg selv lavede indisk, men det bliver bestemt ikke den sidste! Jeg bagte også naanbrødene selv - super lækkert! :-)

      God påske,
      Chris

      Slet
  10. Den opskrift kunne ikke være postet på et mere perfekt tidspunkt! Det skal lige siges at jeg ELSKER at lave indisk og thailandsk mad for min familie, men her den anden dag var jeg godt nok lidt tom for idéer... Når jeg så besøger jeres blog, var jeg bare slet ikke i tvivl om, hvad jeg skal prøve at lave i denne her uge. Det er jo nærmest en thailandsk-møder-indisk ret. Glæder mig til at smage den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at du kan bruge opskriften! Ja lige præcis, det er nemlig et kryds mellem indisk og thai, da jeg brugte rød karry i stedet for fx garam masala! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet