26 juni 2011

SAUMON À LA VAPEUR // DAMPET LAKS


Når nu Christine har forladt os i 2 uger, bliver har nok lidt stille, men jeg skal bestræbe mig for at gøre bloggen spændende at læse alligevel. I går havde jeg lyst til noget mad med masser af smag, så derfor lavede jeg dampet laks, asiatisk inspireret. Idéen med dampet laks er at den suger mere smag til sig en hvis den bliver grillet f.eks. Den skal have 20 min. i en 180 grader varm ovn pakket ind i alufolie.


  • 2 x 250 g laks (til 3 personer)
  • ½ bundt koriander, plukket i blade
  • 3 cm skrællet ingefær, skåret i tynde stave
  • 2 fed hvidløg, i tynde skiver
  • 1 stængel citrongræs, i skiver på skrå
  • ½ rød chili, skåret i tynde skiver
  • 1½ dl hvidvin
Læg laksen i en bradepande med bagepapir under, fordel ingefær, koriander, hvidløg, citrongræs og chili. Hæld hvidvin rundt i siderne og krydr med salt og peber. 
Dressing:
  • 1/4 agurk uden skræl, skåret i meget små terninger
  • 2 spsk. sesam olie
  • 3 spsk soya
  • 1 spsk rørsukker
  • 1/4 chili, finthakket
  • 1 dl hønsebouillon 
Rør alle ingredienser sammen og server lige inden laksen serveres.

Til laksen lavede jeg nogle "wokgrøntsager" med sesam. Du kan selv bestemme hvilken grøntsager du har lyst til at bruge. Jeg brugte dadeltomater, bønner og sukkerærter. Hæld det hele på panden sammen med 2 spsk. sesamolie, 2 spsk. sesam frø og havsalt. Server med let ristede cashewnødder. 

Bisous Jose

Ingen kommentarer:

Send en kommentar