28 august 2011

ÉTÉ LUCIE GARLAND // SOMMERLIG LUCIAKRANS








Min yndlingskage udover gulerodskage må være Luciakrans! Desværre får vi det alt for lidt herhjemme, faktisk kun en enkelt gang om året, den 13 december, Luciadag. Gud hvor jeg glæder mig til jul, og december i det hele taget. Nå, men fordi det jo er blevet til en 'julekage' besluttede jeg mig for at lave den lidt mere sommerlig, ved at tilføje nogle bær til vores gode gamle Lucia opskrift. Opskriften er til en stor krans.
DEJEN
25g gær
0,2g safran (helst som pulver)
75g smør
2 dl skummetmælk 
1 dl sukker
ca. 6,5 dl mel
Safran stødes med lidt sukker i en morter. Hæld derefter 1 spsk mælk over, og lad det trække en times tid. Rør gæren ud sammen med sukker, til gæren opløses i sukret. Smelt smøret og lun mælken heri. Rør safranet i den lune væske. Bland de gær- og smør/mælk blandingen med hinanden. Rør endelig melet i og ælt dejen til den slipper bordet - dejen har den dejligste konsistens, helt elastisk og blød. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse i 40 min. Dejen æltes atter grundigt og rulles ud til en rektangulær plade, knap 1 cm tyk.
FYLD
75g marcipan 
50g blødt smør
½-1 dl hakkede mandler
Marcipanen lægges i fryseren til den er kold og rives på den grove side af rivejernet. Marcipanen røres sammen med smørret, mandlerne og en lille smule vand. Fyldet smøres ud på dej-rektangelen. Læg derefter blandede bær på, enten frosne eller friske, hvis de er meget store skal de skæres i mindre stykker. Til sidst rulles den sammen som en roulade. Den lægges derefter på en bageplade med bagepapir og foldes i en rundkreds. Lad den hæve 20 min inden den pensles med æg, og stilles i en 200 grader varm ovn i 20-25 min. Hvis den er ved at blive lidt sort i kanten, kan du lægge et stykke folie over, og lade den bage videre. Den er allerbedst når den er lun, men den kan altid varmes et par minutter i ovnen.


Nu kan I da ikke kalde det en julekage længere! Den blev faktisk virkelig god, og bærene gjorde den virkelig frisk og lækker :-) Tag jer ikke af det første billede, det er trods alt søndag, og det er altså 'ingen make-up dag' for mit vedkommende, jeg syntes dog at det passede meget godt til temaet, for i stedet for den krone med lys en luciabrud plejer at bærer lavede jeg det om til en blomster krone, for det er da om noget sommerligt :-)
Bisous Chris!

10 kommentarer:

  1. HAHAHA! Tak søde venni, det er du i hvert fald også!
    - Chris

    SvarSlet
  2. Ej hvor ser du og kagen bare lækker ud! :-) Den skal jeg helt sikkert prøve en dag!
    Jeg elsker at følge jer piger!

    SvarSlet
  3. Du er for sød Jules! Jeg kommer lige forbi næste gang du laver gulerods! Vi elsker også at følge dig! <3
    - Chris

    SvarSlet
  4. Mmm, den ser dejlig ud, den kage!
    Det er en skøn blog I har her, fantastiske smukke billeder :)

    SvarSlet
  5. Hej Ann-Christine!
    Det var dejligt at høre, den smagte tilmed også skønt! Og tusind tak, det varmer! :-)
    - Chris

    SvarSlet
  6. Wow en lækker blog i har her piger! Det var da helt vildt.. Jeg er blevet fast læser - og så endda Jeres nr. 100. :)

    God aften.

    Vh. Cæcilie Sofie
    http://somethingsalt.blogspot.com

    SvarSlet
  7. Tusind tak Cæcilie Sofie!
    Hvor er du dog sød, og 100 faste læsere, hold da helt fast!!
    Ha en god dag :-)
    - Chris

    SvarSlet
  8. Dejlige billeder! du er smuk og kagen ser godt ud. Det må prøves :o)

    Kig forbi min fotoblog, har smidt nye billeder ind :)

    Mvh. Alberthe

    SvarSlet
  9. Hej Alberte!
    Hvor er du dog sød! Jeg kom faktisk tilfældigt forbi din blog igår, og er allerede fast læser, du er en FANTASTISK fotograf! :-)
    - Chris

    SvarSlet