29 august 2011

PAIN DE SEIGLE // RUGBRØD



Det her er resultatet på mit aller første rugbrød. Og, ja, hvis jeg selv skal sige det, så blev det altså bedre end forventet. Jeg skal nok bare lige igang, og øve mig lidt. Men hvis i har en god surdej så skal i altså prøve den!
Jeg skal helt sikkert eksperimentere mere med brød og dej. Det er vildt spændende synes jeg.


RUGBRØD:

1 dag:
375 g knækkede rugkerner, udblødt i 8 dl vand 12 timer forinden
½ dl surdej
3 dl lunkent vandt
300 g rugmel
1 tsk salt

Rør alt sammen og lad stå til næste dag

2 dag:
100 rugmel
1-2 spsk sirup eller rugmalt
1 dl blandede kerner og frø, f.eks. solsikkekerner og hørfrø

Bland begge deje sammen og lad dejen hvile i 1 time. Hæld den derefter i en smurt form og stil den til hævning til dobbelt størrelse. Drys med græskarkerne og varm ovnen på 180 grader og bag i 1 ½ time.
HUSK kun at fylde formen halvt.

Bisous Jose.

4 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud! Den opskrift må jeg prøve! :-)

    SvarSlet
  2. Det er faktisk super nemt når først man er inde i en rutine. Og så smager friskbagt rugbrød jo himmelsk!

    Det er en god idé at købe surdejen i en helseforretning, hvis man ikke lige har tålmodighed og tid.

    -Jose

    SvarSlet
  3. ORGH hvor ser det bare lækkert ud!!!! Håber det smagte godt, kommer gerne forbi til en skive rugbrød en dag, piger jeg er så stolt af jer, 100 faste læsere! TILLYKKE!!!

    SvarSlet
  4. Tak Jules, du er så dejlig!
    Dejligt at du sådan bakker op om det hele <3

    -Jose

    SvarSlet