05 september 2011

2-EN-UN PÂTE, FAVORIS POUR LE DÉJUNER // 2-I-EN DEJ, FAVORITTER TIL MADPAKKEN










Jeg har ligesom Jose også eksperimenteret lidt med hjemmebagt brød. Slå denne dej sammen lørdag aften eller tidligt søndag morgen, og lad den hæve til søndag aften. Derefter er det bare om at smide pølsehorn og pizzasnegle i ovnen, og så er der lækre og sunde sager til madpakken til hele den næste uge, som alle børn (og voksne) uden tvivl er vilde med :-) Hvis du ikke har helt lige så lang tid kan du bruge 50 g gær i stedet, og lade den hæve i 2-3 timer. Dej til ca. 18 pølsehorn og 10 pizzasnegle.
DEJEN
15 g gær
750 ml koldt vand
4 tsk salt
½ dl olie
400 g rugmel
350 g durummel 
450 g hvedemel
150 g femkornblanding 
Timian, rosmarin eller oregano (til pizzasneglene)
FYLDET
PØLSEHORN:
480 g små 'brunchpølser' af god kvalitet
PIZZASNEGLE
Et ½ glas tomatsovs, eller lav din egen af flåede tomater, hvidløg, løg, basilikum, oregano og tomatpuré
6 skiver parmaskinke
250 g bøfmozzerella (svarer til 2 pakker)
Timian

Rør gæren ud i det kolde vand og olie i en stor skål. Tilsæt mel, femkornblanding og salt og rør dejen godt sammen. Den er ret klistret, og hænderne skal ikke i og ælte. 

Herefter skal dejen deles i to, den ene dej lægges over i en ny skål, og skal blive til pølsehorn. Pizzasnegle-dejen skal være mere samlet og mindre klistret, så der tilsættes ca. 100 g ekstra hvedemel, eller mere hvis det er det der skal til. Derefter vendes der noget timian, rosmarin eller oregano i dejen. Den skal æltes grundigt til den ikke længere sidder fast i bordet. Derefter sættes den også til hævning. 

Når du mange timer efter - gerne helt op til 24 - kigger til dejen, er den vokset til over dobbelt størrelse. Læg 2 bageplader med bagepapir frem, en til pølsehorn og en til pizzasnegle. Tag mel på dine hænder og tag en klump af den klisterede pølsehornsdej og læg en af brunchpølserne i. Der skal ikke være for meget dej, bare lige så de dækker pølsen. Forsæt til dejen slipper op. 

Pizzasnegle-dejen er lidt lettere at have med at gøre da den er mere fast. Tag en klump dej, form den til en lang pølse, og tryk den ud til en tynd, lang streg med dine hænder ( ca 2,5 cm bred) del den i to, og smør tomatsovs på begge stykkerne. Rul først den ene 'stang' sammen, og fortsæt derefter med den anden, i en forlængelse af den første, så sneglen bliver større. Fortsæt sådan til der ikke er mere dej tilbage. 'Pynt' derefter med parmaskinke og mozzerella i mindre stykker, og lidt timian på toppen.

 Sæt derefter pølsehorn og pizzasnegle i en 205 grader varm ovn (varmluft) i 20 min. Læg dem derefter ud på en rist, til de er nedkølede. Derefter kan de lægges i poser og smides i fryseren, og så er de bare lige til at tage op når der skal laves madpakker den næste uge. Både pølsehorn og pizzasnegle kan lige ristet hurtigt på en brødrister inden de smides i madkassen, så de bliver sprøde og lækre.

Bisous Chris
Nu kom denne opskrift til at se meget lang og besværlig ud, men det er den altså slet ikke

8 kommentarer:

  1. Uhm, de ser lækre ud piger:)
    Det må jeg hellere kigge på næste gang jeg ikke ved hvad der skal på madpakken:)

    SvarSlet
  2. Hej MissMuffin!
    Mange tak! Det er supernemt, så det kan jeg varmt anbefale! :-)
    - Chris

    SvarSlet
  3. Nøj, hvor ser det bare lækkert ud!!! Den opskrift vil jeg helt sikkert prøve.
    Jeg er nu fast læser af jeres blog, piger :-)

    //annamagnolia.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Hej Anna!
    Tusind tak! Det er jeg glad for at høre! Dejligt at du vil være fast læser! Jeg kigger lige forbi din blog :-)
    - Chris

    SvarSlet
  5. Hvor set det bare lækkert ud - og wow, hvor er det fedt at I er så glade for at lave mad!
    Jeres blog er fantastisk. I har nu fået endnu en fast læser :-)

    //Veronica.
    www.ellisorev.blogspot.com

    SvarSlet
  6. Hej Veronica!
    Tusind tak, det er jeg virkelig glad for at du synes! Jeg kigger lige forbi din blog :-)
    - Chris

    SvarSlet
  7. Hej piger! :-)
    Jeg tænkte lidt på, om der ikke skal lidt mere vand i dejen?
    Jeg har lige fulgt opskriften, men allerede inden hvedemelet var kommet i, var dejen tør ;)Jeg tilsatte ca. 3 dl. vand og en smule hvedemel (nok ca. 1 dl).
    -Nadja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nadja,
      Uha det er længe siden de blev produceret, men det lyder meget rigtigt at der er for lidt vand, jeg har ændret vandmængden til 750 ml nu :-)

      Knus

      Slet