24 september 2011

BOULETTES DE VIANDE AUX ÈPINARDS AVEC SALADE BRUTE // SPINATFRIKADELLER MED GROV SALAT





Sundere (og grønnere) frikadeller findes ikke. Størstedelen er spinat, og alligevel synes jeg der er mere smag i dem en almindelige kyllinge-frikadeller. Til spinat-dellerne lavede jeg en salat af rødbede æble og dadel med en senneps/peberrodsdressing.

Retten er til 2 person og en lille lækker madpakke til næste dag.

SPINAT-DELLER:
450 g hakket kyllingekød
1 dl oliven olie
2 fed hvidløg
1 lille løg, hakket
1 stor pose spinat (250 g)
1 håndfuld basillikum
1 håndfuld bredbladet- eller alm. persille
salt og peber
smør til stegning

Blend spinat, olie, hvidløg, løg og krydderurter til en slags pesto. Bland kylling og pesto sammen og kom smør på en varm pande. Brug en spiseske og lig en klat på panden. Steget i ca. 4-5 min.

RØDBEDE, ÆBLE OG DADEL SALAT:
2-3 rødbeder
2 æbler, i tynde både
2 spsk sesamfrø
1 spsk honning
1 spsk oliven olie
8 dadler, i skiver
lidt spinat
mynte

Skær rødbederne i stave og kom dem i en pose med sesamfrø, honning og olivenolie. Ryst posen og steg derefter rødbederne i kort tid på en pande.
Fordel spinaten på et fladt fad og løg rødbeder og æbler på. Top med dadler og og frisk mynte

DRESSING:
1 lille tsk. grov sennep
1 spiseske revet peberrod
1 spsk oliven olie
1 spsk æblemost eller æblecidereddike

Hak peberroden fint og bland det hele sammen.

Værsgo' så er det hurtig og nem aftensmad!

Bisous Jose

14 kommentarer:

  1. For pokker det ser godt ud:-)!

    SvarSlet
  2. TAK for totalt kærkommen inspiration. Har afrimet fryser i dag (af alle ting :-)) og står nu med en pakke oksekød og noget spinat, som er ved at være optøet..
    Mon ikke oksekød vil gøre sig rigtig fint i disse frikadeller. I leverede i hvert fald et virkelig godt bud på min aftensmad i aften. Sejt!

    Julie/Gane&Gaffel

    SvarSlet
  3. Wow det lyder virkelig lækkert! Har lige (totalt imulsivt) købt en kæmpe pose spinat eftersom jeg fik lyst til grønne juicer, men nu sidder jeg da og overvejer om spinaten ikke skal bruges på disse i stedet for.. :)

    Amelia @ notrepetitsecret

    SvarSlet
  4. Lisa; Hvor godt, det er jeg virkelig glad for at høre!! ;-)

    SvarSlet
  5. Julie; Du kan sagtens bruge oksekød, og eksperimentere med andre krydderi og urter!!
    God fornøjelse!! :-)

    -Jose

    SvarSlet
  6. Amelia; Er også selv stor fan af de grønne juice og ikke mindst af spinat! Jeg synes helt sikkert du skal give dem en chance, for efter min mening er de det værd! De er super sunde og virkelig cool i farven! :-)

    -Jose

    SvarSlet
  7. uhm hvor ser det godt ud piger! Har delt på FB ;O)

    I skal lige have tjekket jeres bloglovin - selv om man¨ liker¨ så dukker jeres indlæg ikke op i ¨populære¨ - tror måske det er fordi, at den Ikke står under Danmark og Food?

    /Lise

    SvarSlet
  8. Hej Lise!
    Hvor er du altså bare sød! ;-)
    Men jeg har ellers lige været inde og tjekke bloglovin, og der stod der godt nok "SPINATFRIKADELLER MED GROV SALAT" på forsiden når man klikkede "populære". Er ikke sikker på om det er det du mener, haha :-)

    -Jose

    SvarSlet
  9. Hehe jeg tror ikke, det er det jeg mener!

    I skal gå ind under fanebladet ¨Account¨- vælg ¨My blog - og så ¨Edit blog info¨ -> Choose category og vælg så ¨Food and drink¨ - så skulle den dukke op i den rigtige kategori - Ellers drukner de i modeblogs mange likes ;O)

    SvarSlet
  10. Nå for søren, kan godt se det nu ;-)
    Tak søde Lise!!

    -Jose

    SvarSlet
  11. Hej Jose og Chris
    Tak for fantastisk aftensmadsinspiration - jeg er dybt imponeret over jer og jeres blog. Jeg har lavet flere af retterne med stor succes, men havde dog vildt svært ved at få disse frikadeller til at hænge sammen? Jeg brugte svinekød, da hakket kyllingekød kan være lidt svært at få i Frankrig, hvor jeg bor pt., men det kan vel ikke være grunden?!
    Bedste hilsner,
    en trofast læser i Paris

    SvarSlet
  12. Halløj halløj,
    og tak fordi du følger os :-)

    Ang. frikadellerne kan jeg simpelthen ikke forstå at de ikke kunne hænge sammen? kan du evt. prøve med lidt mere kød af en art, eller måske 1 æg? Jeg havde ingen problemer med at få dem til at hænge sammen.
    Er super ked af at de ikke ville hænge sammen. Håber du finder ud af det!

    Og tak for de søde ord!!

    -Jose

    SvarSlet