25 september 2011

POMME GALETTE AVEC D'AMANDE/CANNELLE REMONCE // ÆBLE GALETTE MED MANDEL/KANEL REMONCE



At få idéer til nye sammensætninger og at forberede og hygge sig med at lave mad er virkelig dejligt, men ikke det bedste. Det bedste er hvad det færdige resultat kan gøre. Det samler folk på en helt særlig måde, som om julebordet eller når man impulsivt inviterer venner over til middag Igår er et perfekt eksempel, vores veninde Caroline inviterede Jose, Klara, vores veninder Julie, K og jeg på middag. Hun havde lavet en masse lækre retter og vi hyggede os alle 6 helt vildt, mens vi spiste den utroligt lækre mad. Det var lidt et sidespring, selvom denne lækre æblegalette nu også samlede min familie om bordet fredag aften, rup og stup blev spist med størte vel behag.

Husk på at naturen vrimler med vilde æbler, det er både gratis og økologisk. Mine fandt jeg i en gammel æbleplantage som ikke er ejet af nogle længere. Udover at det er gratis, så er der også virkelig mange forskellige slags, mange flere end du kan finde i et supermarked, jeg fandt madæbler, røde æbler, grønne æbler, små æbler og store æbler, og de egner sig alle fantastisk i desserter :-) 


Tærtedejen er lavet på samme opskrift som denne, som jeg jo havde lovet jeg ville gøre, den eneste tilføjelse var en teske kardemomme, altså intet sukker. Der er tærte til 4 personer :-)
DEJ
3/4 dl raps- eller solsikkeolie
1 dl koldt vand
1 tsk salt
2½ dl havregryn
2½ - 3 dl rugmel

1 tsk kardemomme
FYLD
65 g smør
40 g sukker.
1 tsk kanel  

1 stor håndfuld mandler
3 store æbler
Lidt honning
Bland olie, vand, havregryn, kardemomme og salt sammen. Hæld derefter melet i lidt efter lidt, til dejen har den konsistens, en tærtedej skal have. Stil den i køleskabet mens du fortsætter med fyldet
Hak mandlerne groft og rør en remonce af smør, sukker, kanel og de hakkede mandler, stil den i køleskabet, men du renser, fjerne kærnehus og skærer æblerne i tynde skiver.
Tag dej og remonce ud af køleskabet. Rul derefter dejen ud mellem 2 stykker bagepapir, du skal ikke tænke på at den skal være flot og rund, det skal se hjemmelavet ud. Smør remoncen på i midten, det må ikke gå helt ud til kanterne, da de skal foldes over kagen. Læg æble-skiverne over på remoncen, tag en lille smule honning over og fold kanterne over fyldet. Bag i en 200 grader varm ovn 15-20 min. husk at holde øje. Server med en lækker vaniljeis og et drys kanel :-)
Jeg synes I skal prøve at bruge tærtedejen, ligegyldigt om det er til en dessert eller madtærte, den er sprød, men smuldre inde i munden, det er i hvert fald sådan jeg kan lide den, og så er den super sund, da den er lavet udelukkende af rugmel og havregryn.
Bisous Chris


7 kommentarer:

  1. Wauv, for en flot blog, er vildt imponeret over billeder og skønne opskrifter!

    SvarSlet
  2. Hej Sara!
    Mange tak, hvor er det rart at høre :-)
    - Chris

    SvarSlet
  3. Mums! Den ser lækker ud. Tærtedejen er helt sikkert skrevet bag øret, da det er en dejlig nem og sund udgave.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  4. Ser rigtig lækkert ud!
    - Den skal vist afprøves

    http://itsmypassions.blogspot.com

    SvarSlet
  5. Hej Frk. Sveske!
    Ja det synes jeg helt sikkert du skal, den er super god! :-)

    Hej Julie!
    Tak skal du have! Det lyder godt :-)

    - Chris

    SvarSlet
  6. Hej Jose og Chris,

    Mange, mange tak for en af de fineste og lækreste madblogs, jeg længe har stødt på.. Jeres billeder og kommentarerne dertil er så gode og opskrifterne - don't even get me started!
    Jeg tænkte på, om det ville være muligt at kunne lave en kategori-liste ude i siden, så man hurtigt kunne finde ud af, hvad man skulle lave til aften eller bage om eftermiddagen? :)

    Mange hilsener
    Lei; en trofast læser :)

    SvarSlet
  7. Hej Lei!
    Hvor er det dejligt at høre at du kan lide bloggen, tusind tak for alle de søde ord!
    Ja, det med det manglende opskriftinddeks er et KÆMPE problem, vores skabelon til bloggen er bare for gammel til at man kan tilføje et opskriftinddeks, men der sker snart nogle kæmpe ændringer på bloggen, som vil medføre et, men I må desværre leve uden et lille bitte stykke tid endnu, vi ved godt det er noget værre noget ;-)
    - Chris

    SvarSlet