21 september 2011

GALETTE AUX FIGUES ET FROMAGE DE CHÈVRE // GALETTE MED FIGNER OG GEDEOST




Her til aften lavede jeg en super lækker galette til min familie, som så vidt jeg har forstået, er en tærte hvor der ikke er brugt tærtefad, men hvor kanterne derimod er bøjet indover fyldet, hvilket får den til at se rustik og rå ud, hvilket i mine øjne er rigtig flot! :-) Server med en stor portion af din yndlingsalat. Til 4 personer:
DEJ
3/4 dl rasp- eller solsikkeolie
1 dl koldt vand
1 tsk salt
2½ dl havregryn
2½ dl rugmel
FYLD
3 modne figner
125 g gedeost
1 stort rødløg
1 æg
2 spsk mælk
lidt honning
PYNT
friske mynteblade
4 store skiver røget laks
Bland olie, vand, havregryn og salt sammen. Hæld derefter melet i lidt efter lidt, til dejen har den konsistens, en tærtedej skal have. Stil den i køleskabet i 15 min. Rul den derefter ud mellem 2 stykker bagepapir, du skal ikke tænke på at den skal være flot og rund, det skal se hjemmelavet ud.
Bland æg og mælk sammen. Skær løget i tynde både, og vend det i æggemassen. Hæld det ud på midten af den udrullede dej, der skal være en rimelig tyk kant uden fyld hele vejen rundt, som kan bøjes over fyldet. Skær fignerne og gedeosten i skiver og læg det over tærten. Fold de tykke kanter op over fyldet og tag en lille smule honning over tærten. Bag den i en 200 grader varm ovn i 20 minutter.Server galetten varm med laks og mynte.
Tærte dejen er inspireret af den super flotte blog mynewroots, men jeg har dog ændret i den. Det er nok den bedste tærtedej jeg har smagt, og så er den oven i købet rigtig sund. I weekenden vil jeg lave selv samme dej til en desserttærte, slå et smut forbi og se hvordan det bliver :-)
Bisous Chris


8 kommentarer:

  1. Hey Jose og Chris
    Jeg fandt jeres blog gennem min gode veninde Stephanie. (stephaniehonore.blogspot) og er blevet helt afhængig af jeres flotte billeder og lækre mad, er så vild med jeres blog at jeg har vist min far den, og han følger også med, he he ;-)
    Ville bare lige smide en hilsen!

    -Lyng
    www.tornehoej.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hej Lyng!
    Hvor bliver man dog glad for sådan en kommentar! Tusind tak! Og hvor er det hyggeligt at din far også læser med :-)
    Knus,
    Chris

    SvarSlet
  3. Jeg er ikke den store fan af friske figner, har du en idé til hvad man ellers kunne putte i denne "tærte"? Ser nemlig super lækkert ud..

    Og den der tærtedej er da revolutionerende! eeeelsker tærter, og har altid ønsket at man kunne lave en sund dej uden alt det smør.

    SvarSlet
  4. Hej Signe!
    Du kan tage lige hvad du har lyst til i din tærte, jeg kunne forestille mig at blommer ville være fantastiske i! :-)
    Ja præcis, der er nemlig tit for meget smør i!
    Knus,
    Chris

    SvarSlet
  5. Jeg er lige faldet over jeres blog i min surfen på nettet.
    Jeg har ALDRIG set så inspirerende en madblog - billederne er lige til en kogebog, fyldt med farve og mange af opskrifterne er ligefrem utraditionelle, hvilket gør det hele endnu mere spændende. Så blegner min lille madblog-kategori lidt ved siden af, MEN ...

    Jeg har en mad-to-do liste, og jeg har skrevet stort set alle opskrifter på de første fem sider ned, fordi det hele så så fantastisk ud. I har fået en ekstra læser, som glæder sig til at se mere.

    annawrtz.blogspot.com/

    SvarSlet
  6. Hej søde Anna!
    TUSIND TAK! Man bliver SÅ glad, for sådan en dejlig kommetar! Mange tak igen! :-)
    Og hvor er det dejligt at du kan bruge vores opskrifter!
    Jeg var lige forbi din blog, den er VIRKELIG flot! Vi følger dig både på google reader og bloglovin nu :-)
    - Chris

    SvarSlet
  7. Hej!

    Hold nu op, hvor har I bare en fantastisk skøn blog. Jeg er normalt ikke den store haj i køkkenet, men efter at have set jeres blog, har jeg lyst til at lave alle retterne :-)

    Jeg har forsøgt mig med denne tærtebund, som I laver her i indlægget. Den smagte afsindigt godt, men jeg har lige et spørgsmål. Jeg fulgte jeres opskrift meget nøje, men min dej blev ret smuldret, og jeg havde derfor svært ved at bøje kanterne op. Det betød, at æggemassen flød lidt igennem dejen ude i kanterne. Jeg har brugt groft rugmel - kan det gøre nogen forskel?

    Hej fra Maja

    SvarSlet
  8. Hej Maja,
    Hvor er det dejligt at høre, tusind tak!
    Hvor er det dejligt at du har våget dig ud i at prøve vores opskrifter. Det kan måske godt have noget med det at gøre, da grove meltyper ofte "sluger" er optager mere vand, end andre. Så måske skal du bruge lidt ekstra vand eller olie.
    Held og lykke :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet