20 september 2011

CONFECTIONS DES DATTES ET DES ABRICOTS // KONFEKT AF DADLER OG ABRIKOS









Der er gået lidt kage og dessert i bloggen, og jeg tror det har noget at gøre med årstiden. Efteråret er den tid hvor man enten er ude og gå lange ture i skoven eller er der hjemme og hygger med lækre kager og andre spændende(spiselige) ting. Da jeg her for lede var lidt småsyg, tænkte jeg at jeg ville sætte mig ned og forsøge mig frem med det jeg vil kalde "en sund konfekt".
Man siger jo at nødder og tørret frugt er det sundeste slik der findes. Og det er egentlig også rigtig nok. Men så tænkte jeg at man kunne kombinere de to ting og måske gøre det lidt mere lækkert ved at dyppe det i 70 % mørk chokolade.

Som min mormor siger, er det jo sundt slik!

ABRIKOS DADEL KONFEKT:
10 abrikoser
10 dadler
2 håndfulde mandler (eller blandet med hasselnødder)
1 nip salt
kogende vand
ca. 4 stk. chokolade
1-2 spsk kakao
1-2 spsk kokosmel

Kom abrikoser og dadler i en skål med kogende vand så det dækker dadlerne og abrikoserne. Lad det stå i 1 time. Derefter hælder du vandet fra og kommer dem op i en foodprocessor sammen med mandlerne og saltet og lader maskinen køre til "dejen" har samlet sig til én stor klump. Rul dem til små mundrette kugler og rul enten i kokosmel eller smeltet mørk chokolade.
Server til kaffen eller til en lille let dessert ;-)

Bisous Jose

7 kommentarer:

  1. Det skader aldrig, at der går kage og dessert i bloggen - specielt på denne tid af året, som du selv nævner :)

    Lige konfekt har jeg aldrig rigtig været vild med..
    men er tilgengæld rigtig glad for jeres blog :)

    SvarSlet
  2. Det første kan jeg give dig helt ret i! Det er så skønt med efterår når man sidder og hygger derhjemme eller laver mad.

    Vi er glade for at du kan lide at følge os her på bloggen! :-)

    -Jose

    SvarSlet
  3. org hvor ser det bare lækkert ud!
    jeg følger jeres rigtig fine blog nu og ville blive rigtig gld hvis i gad og kigge forbi min :)

    SvarSlet
  4. Hej Anna
    Tusind tak for ros, kigger straks forbi din!! ;-)

    -Jose

    SvarSlet
  5. Hejsa

    Er nysgerrig på hvorfor abrikoser og dadler skal lægges i blød først?

    Venlige hilsner
    Krølle

    SvarSlet
  6. Hej med dig Krølle,

    Det er fordi at ellers kan de godt være meget hårde og tørre, derfor hvis man ligger dem enten i kogende vand eller bare vand natten over når de at blive lidt bløde inden brug. Kan du følge mig? ;-)

    /Jose

    SvarSlet
  7. Kan sagtens følge dig :D Det kan naturligvis varierer hvor bløde eller tørre udgaver abrikoser og andet andet tørret frugt kommer i. Står her med nogle rigtig mushy udgaver, og tænkte at det måske var udnødvendigt med vand. Meeen, tror jeg giver dem en omgang alligevel, da slutresultatet nok ellers kan blive lidt tørt med nødderne oveni.

    /Krølle

    SvarSlet