09 september 2011

RUSTIQUE ET SAINE 'CONFITURE' ÉGLANTIER // RUSTIK OG SUND HYBEN 'MARMELADE'





Da jeg faldt over en stor hybenbusk på vej hjem fra skole, vidste jeg straks at jeg måtte hjem og eksperimentere lidt med de små, sure frugter. Min søde veninde, Julie, var så sød at hjælpe mig med at plukke dem, og derefter smuttede jeg lige op og købte en appelsin, for ja, det var det eneste jeg måtte smide penge efter. Resten af ingredienserne er meget basisagtige og noget man altid har stående. Så 2,50 krone er da meget godt givet ud for en lækker, sund og frisk hybenmarmelade, som nok nærmere er en kompot :-) Giver 1 meget stort marmeladeglas, eller to mindre.
300 g hyben, renset vægt
saften fra 1 appelsin
saften fra ½ citron
1 spsk honning
1 stort æble
1 stor håndfuld grofthakkede mandler
1 dl vand
Skyl dine hyben og fjern kernerne indeni. Skær derefter æblet i tern og put både hyben og æble i en gryde, tilføj appelsinsaft, citronsaft, vand og honning. Kog det op, og lad det simre til hyben og æble er bløde. Mos æblerne let med en gaffel og tilføj de grofthakkede mandler og lad det koge 2 min ved omrøring. Hæld marmeladen/kompotten på rene glas og nyd den på enten lækkert brød, til fisk eller sammen med yougurt.

Den er meget velegnet på brunchbordet, hvor den bliver spist hurtigt, for da der ikke er sukker i holder den ikke så længe, 2-3 dage i køleskabet, men det burde heller ikke være noget problem, den smager nemlig super godt!
Bisous Chris

3 kommentarer:

  1. Den ser i hvert fald ret indbydende ud - smuk farve den har :-)

    SvarSlet
  2. Hej Piskeriset!
    Mange tak! Ja hyben giver den flotteste farve, og heldigvis også en super dejlig smag :-)
    - Chris

    SvarSlet