27 november 2011

BALLES D'AVOINE SANS BEURRE || HAVREGRYNSKUGLER UDEN SMØR







I dag er det den 1. søndag i advent, jeg håber I alle har fået hygget med tændte lys, lækre kager, varme drikke og måske en lille gave fra en nisse. Jeg fik lavet to forskellige slags konfekt, og den ene var disse havregrynskugler. Selvom julen er traditionernes fest, tror jeg nu alligevel, at der er mange, der har skiftet smør ud med dadler i deres havregrynskugler, så bare rolig det er ikke fordi, at jeg sidder her og tror at det er mig, der er kommet op med idéen, men jeg vil nu alligevel slå et slag for denne version og dele opskriften med jer. Og så er der lige den bonus at du slipper for at røre rundt i det klistrede smør med dine hænder - selvom det nu også er hyggeligt :-)
Til omkring 32 kugler
130 g udstenede dadler
3½ dl havregryn
15 g mørk kakaopulver
1 dl kokosmel
1 dl stærk kaffe, lavet af 5 g kaffepulver
1 tsk kanel
ENDVIDERE
Mørk kakaopulver eller kokosmel til at rulle kuglerne i
Kør dadlerne på din foodprocessor til de er cremede. Tilsæt ingredienserne 1 for 1 og blend mellem hver ingrediens. Form dem til mundrette kugler og rul dem i enten kakao eller kokos. Opbevares i køleskabet eller et andet koldt sted.
De er super fine som en lille værtinde gave eller bare til hjemmelig hygge på en af de mørke, kolde vinteraftener :-)

Hvad har I foretaget jer i dag?

Bisous Chris

11 kommentarer:

  1. Gud hvor ser det bare lækkert ud! Tak for inspirationen og en dejlig blog.

    SvarSlet
  2. Hej Sofie,
    Hvor er det dejligt at høre, godt at du kan bruge bloggen! :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  3. Har også selv en opskrift på havregrynskugler lavet på dadler (og lidt kokosolie) i stedet for smør - de minder utroligt meget om din opskrift! - og elsker dem simpelthen bare. De er så lækre :)
    Smukke billeder!

    xxoo,
    Amelia

    SvarSlet
  4. Hej Amelia,
    Det er nemlig superlækkert, og en lidt sundere slags fedt end den klassiske version :-)
    Tusind tak, hvor er du sød!

    Bisous Chris

    SvarSlet
  5. Hej!

    Sikke en fin blog, hvor er jeg glad for at jeg faldt over den :)Jeg har lige et spørgsmål til denne opskrift, kan målene på ingredienserne virkelig passe? Bliver der ikke mere end 32 kugler, når der alene skal næsten 800 gram dadler i, og der udover alle de andre ingredienser?

    Jeg er ikke vant til at bage eller andet, så måske er det bare mig :)

    Glædelig jul!

    SvarSlet
  6. Hej Christina,
    Tusind tak! Det er vi glade for at høre. I opskriften står der nu 130g og ikke 800. Så jeg tror de 32 passer meget fint :-) Men kan godt forstå det virkede underligt hvis du troede der skulle 800 g i ;-)

    Og i lige måde, håber den bliver hyggeligt og dejlig! :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  7. Jeg har netop prøvet denne opskriv i dag, og de er bare helt vildt lækre! Jeg rullede nogle i en blanding af kakao- og lakridspulver, og det gjorde dem bestemt ikke dårligere.

    Tak for en skønt blog - bare jeres gode billeder alene gør en kæmpe del!

    Glædelig jul :)

    SvarSlet
  8. Hej Frederikke,
    Ej hvor dejligt at du har prøvet dem, jeg er også ret vild med dem ;-) Det lyder da helt utroligt godt med lakridsen, det må jeg prøve næste gang! Og tusind tak, hvor er det dejligt at høre! :-)
    Bisous Chris

    SvarSlet
  9. Tak for jeres inspirerende blog!
    Men skal man bruge friske eller tørrede dadler??

    Mvh Katrine

    SvarSlet
  10. I tilfælde af, at I stadigt læser jeres kommentarer, vil jeg bare sige, at jeg vender tilbage til denne opskrift HVER jul. Og den er altid et hit :)

    SvarSlet