23 november 2011

SCONES AUX CANNEBERGES || TRANEBÆRSCONES MED KARDEMOMME OG HONNING





Friske tranebær er til at få i dit supermarked lige nu, og de er heldigvis ikke helt så dyre som andre bær, jeg fik 250 g for 20 kr. De er virkelig bitre, og man kan næsten ikke spise dem rent - i hvert fald ikke uden at lave et sjovt ansigt. Jeg brugte, som I kan se, nogle af mine tranebær til disse herlige scones, hvor de bitre tranebær blev udlignet af den søde honning og den krydrede kardemomme. Desuden er jeg også blevet rigtig glad for at bruge brun farin i stedet for sukker, jeg synes det giver en hel anden og bedre smag :-)
Til 12 mellemstore scones med tranebær, kardemomme og honning
225 g hvedemel
4 tsk bagepulver
2 spsk brun farin
½ tsk salt
2 tsk kardemomme
1 spsk honning
50 g koldt smør
1½ dl kærnemælk 
ca. 100 g friske tranebær
Bland mel, bagepulver, kardemomme, farin og salt sammen, og sigt det over i en større skål. Smuller smørret ud i melet, og klem rundt i dejen til den ligner brødkrummer. Tilsæt honning og mælk, og rør med en træske til du får en sammenhængende dej. Del dejen i 12 lige store dele, rul dem som kugler og mas dem ned med hånfladen, så de ca. er 2 cm tykke. Læg dem over på en bageplade med bagepapir, og mas tranebærene ned i, 8-10 i hver. Pensel dem med lidt kærnemælk og bag dem i 10-12 min. ved 200 grader, til de er gyldne og lækre.
Nyd dem varme med en kop te og lidt frisk frugt. De smager bedst varme, så hvis du ikke får spist dem alle med det samme, kan de lægges i en dåse og ristes på brødristeren inden de spises.

Bisous Chris

11 kommentarer:

  1. Mhhhm, dete ser godt ud!
    - Btw, så har jeg modtaget jeres giveaway gave. Glæder mig til at tage det i brug!

    Kat//
    katrinedamsgaard.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hej Katrine,
    Tusind tak! Hvor dejligt at det allerede er kommet, meld endelig tilbage hvis der er en restaurant du kan anbefale :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  3. mmmmm det ser dejligt ud!!

    antonierikardsson.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Hej Antonie,
    Det er jeg glad for at du synes! Jeg kigger forbi :-)
    Bisous

    SvarSlet
  5. Hej piger!
    Hvor ser det lækkert ud, men hvis i laver dem en anden gang så prøv også at putte mandler i - det smager super lækkert sammen med tranebær!
    Kys Frida

    SvarSlet
  6. Hej Frida,
    Mange tak! Det lyder super lækkert, det kunne være jeg skal prøve det :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  7. Hvor ser de lækre ud!

    Tusind tak for menucard'et og det søde brev, der var vedlagt - jeg vil bestemt følgerådet og spise en masse god julemad! Det vil I forhåbentlig også selv, så vi andre kan få lidt inspiration her på bloggen ;)

    Kh

    SvarSlet
  8. Hej Camilla,
    Tak skal du have! Hvor er det dejligt at du har modtaget det. Meld endelig tilbage hvis du finder et lækkert sted, og vi vil selvfølgelig også blogge om nogle lækre restauranter her på bloggen :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  9. Wow - hvor ser det lækkert ud. Jeg plejer at lave scones med jordbær, men det her bliver jeg altså nødt til at prøve :)

    SvarSlet
  10. Nej, hvor ser det bare lækkert ud! Vi har nogle tranebær i køleskabet, mon ikke det skal bruges på sådan nogle scones? Ej, men hvor er det lækkert...

    Knus
    Katarina
    fra WANNABEONTOP - http://katarinawannabeontop.com/

    SvarSlet
  11. Hej Linn,
    Tusind tak, hvor lyder det også lækkert med jordbær, det kan være jeg skal prøve det en dag :-)

    Hej Katarina,
    Mange tak, det kan du roligt gøre! Og tusind tak igen :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet