21 december 2011

BISCUITS AU CHOCOLAT ET NOISETTES || SMÅKAGER MED CHOKOLADE OG HASSELNØDDER





Selvom der nok ikke er mange der vil forbinde de her kager med jul, så har de altid været det for mig. Min mormor har nemlig bagt dem hver eneste jul og de er blevet spist med lige stort velbehag hver eneste gang. Så hvis I får lyst til at prøve lidt nyt, så kan disse absolut anbefales.
Her kommer opskriften til 50-60 kager som vidst oprindeligt stammer fra en af Karolines Køkken bøgerne
75 g blødt smør
100 g sukker
50 g brun farin
1 æg
150 g hvedemel
1 tsk vaniljepulver
½ tsk natron
½ tsk fint salt
100 g grofthakket mørk chokolade
50 g hasselnødder hakket meget groft
Rør smør og sukker godt sammen, eventuelt med en el-pisker. Rør derefter farin og æg i. Bland hvedemel sammen med vaniljepulver, natron og salt og vend det i smørblandingen. Vend dernæst chokolade og nødder i. Sæt med 2 teskeer dejen på en plade med bagepapir.  Tryk dem lidt flade og bag dem 8-10 minutter ved 175 grader.

Vi lavede dobbeltportion, og serverede dem, som i kan se i den flotte gamle dåse, som har været min oldemors og er over 100 år gammel - jeg synes simpelthen den er så fin! Vi havde gæster samme aften som kagerne blev bagt, og vores dobbeltportion blev spist op med største glade. Hvis du vil holde dem ligeså sprøde og fulde af nødde- og chokosmag så husk at opbevare dem i en tætomsluttende dåse og et koldt sted, dog ikke køleskabet.
Sikke vi dog nærmer os julen med hastige skridt. Som det barn jeg jo er, går jeg stadig lidt og håber på sne, men sådan skal det jo desværre ikke gå i år :-)

Joyeux Noël!


Bisous Chris

10 kommentarer:

  1. Som altid: utroligt lækre billeder! :) Jeg får helt lyst til selv at gå i gang! Nu er det bare sådan, at jeg faktisk allerede har bagt chocolate chip cookies i dag... sjovt tilfælde :) Du kan eventuelt tjekke dem ud på min side - de kan helt klart anbefales!

    Chokoladecookies er altid en god ting - uanset årstid :)

    /Luise
    http://sesamsesam.tumblr.com/

    SvarSlet
  2. Kære piger, først tak for en dejlig blog!! Hvis en dag i er uden inspiration, synes jeg, at det kunne være skønt med en opskrift på müsliboller. Den grove af slagsen, med speltmel evt. Uden den bliver hård som en mursten, som mange af de hjemmebagte bliver... :-) Bare et lille foreslag, fordi jeg ihvertfald ikke selv kan få det til at fungere.
    Glædelig jul!!
    Claudia

    SvarSlet
  3. Hej Luise,
    Tusind tak! Haha hvor sjovt, jeg giver dig helt ret chokolade er ALTID godt! Du må have den dejligste jul. Jeg følger faktisk din blog dagligt, den er så flot! Jeg må lige forbi at dine cookies. Nu skal jeg bare lige finde ud af at kommentere derinde :-)

    Hej Claudial,
    Mange tak, hvor er det dejligt at høre. Sikke en herlig kommentar, kom endelig med flere af dem! Jeg elsker selv müsliboller, men har samme problem som dig, så jeg vil med glæde tage din udfordring op! Det bliver dog først en gang i starten af januar, for jeg har lidt travlt her til jul og nytår :-)
    Rigtig glædelig jul!

    Bisous Chris

    SvarSlet
  4. Aj du har lige gjort mig SUPER glad! 1000 tak! De her små kager har jeg bagt sammen med min mor hele min barndom. Vi kaldte dem amerikanske småkager! og det var mine ynglings. Men mor havde bare en håndskrevet opskrift som hun ikke kunne huske hvor hun havde fra.
    For 5 år siden død min mor desværre og min far kom til at smide hendes hjemmelavede kogebog ud. Og jeg blev så ked af det. Har prøvet at genskabe og finde den samme opskrift lige siden og min jul har bare manglet noget.
    Og kan se det her er de rigtige! 1000 tak! Bliver nød til at bage dem i morgen så jeg kan overraske min familie i overmorgen.
    Aj jeg er bare glad nu :-D Verdens bedst julesmå kager!

    SvarSlet
  5. Hej Sizze,
    Tusind, tusind tak for din kommentar, jeg er helt rørt og mundlam. Hvor er jeg glad for at kunne hjælpe med opskriften! Jeg håber virkelig det er de rigtige! Og fortæl endelig hvordan det gik med at overraske din familie! Igen, tusind tak for din smukke kommentar!
    De bedste julehilsner,
    Chris

    SvarSlet
  6. Det er mig der takker! Er 99,9 % sikker på det er de samme. De ligner på en prik og jeg kan genkende ingredienserne.
    Men lover at vende tilbage når jeg har bagt:-)

    Glædelig jul og endnu en gang tak!

    SvarSlet
  7. Mums, hvor ser det hele godt ud - og super lækker blog i har!! Vi har faktisk fulgt med længe men fra i dag er vi faste læsere :-)

    Glædelig jul
    Laura & Christine
    www.twin-food.blogspot.com

    SvarSlet
  8. Jeg glæder mig så meget til at høre om det Sizze! Rigtig glædelig jul til dig igen! :-)

    Hej Laura & Christine!
    Tusind tak, hvor er det dejligt at høre! Rigtig glædelig jul til jer også! Og så vil jeg da lige slå et smut forbi jeres blog! :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  9. jeg kan aldrig sige andet end namenam!! <3

    antonierikardsson.blogspot.com

    SvarSlet
  10. Hej Antonie,
    Hahah, hvor er det skønt at høre!
    Du må have en dejlig juleaften når vi kommer dertil! :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet