03 februar 2012

CARAMELS AU GOÛT || KARAMELLER MED SMAG






Det er efterhånden flere måneder siden jeg kastede mig ud i de her karameller, lige før efterårsferien for at være mere præcis. Jeg husker dem dog stadig tydeligt, og netop af den grund får I nu opskriften. De er rimelig enkle og du kan ved et snuptag gøre dem personlige og præcis som du ønsker dem! Opskriften er fra Arla og giver ca. 30 karameller.
50 g smør
1 dl piskefløde
1½ dl sukker

1 dl lys sirup
1 tsk vaniljesukker
Valgfri smag*

Smelt smørret i en tykbundet gryde og tilsæt de øvrige ingredienser - husk din valgfri smag. Kog uden låg og rør i det engang i mellem. Massen er klar når den består "kugleprøven" som vil sige at en lille dråbe af den varme karamelmasse vil trille sig selv til en sej kugle når den smides i et glas iskoldt vand. Kogetiden er omkring 25-30 minutter. Hæld massen over i et fad foret med bagepapir. Lad massen køle af og klip eller skær til den størrelse karameller du ønsker. Opbevar dem køligt og nyd - de smager himmelsk.
* Her kan du tilføje præcis den smag du ønsker - ingefær, hindbær, lakrids you name it. Jeg valgte at dele massen i to, og lavede halv ekspresso/kakao (½ dl god ekspresso + 1 spsk mørk kakao) og halv saltkaramel hvor jeg tilføjede ½ tsk lækker havsalt.

I ønskes en skøn fredag og husk at nyde solen på trods af kulden!


Bisous Chris

15 kommentarer:

  1. hvor ser det godt ud!!

    antonierikardsson.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hej Antonie,
    Det er jeg glad for du synes! Smagen fejlede heller ikke spor ;-)

    Bisous

    SvarSlet
  3. Hvad sker der, hvis man ikke tilføjer smag?! :-)

    SvarSlet
  4. Hej Karoline,
    Ingenting, så får du bare en super lækker flødekaramel, det er mindst lige så godt! :-)

    Bisous

    SvarSlet
  5. Jeres karameller ser rigtigt lækre ud, specielt dem med lakrids. Og godt at I er tilbage forresten, I byder på sådan dejlig inspiration!

    SvarSlet
  6. Hej Linn,
    Tusind tak, det er jeg virkelig glad for at du synes! Jeg følger også flittigt med hos dig, du har den skønneste blog med de flotteste billeder! :-)

    /Chris

    SvarSlet
  7. Hejsa
    Jeg har lavet karamellerne for nogle timer siden. Smagen er rigtig god, men konsistensen er porøs og krummende - og ikke sej, har jeg gjort noget galt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv, det er jeg da rigtig ked af at høre. Jeg ved desværre ikke hvad det kan være, mine blev nærmere lidt bløde i det - hvilket jeg blot fandt lækkert - men det lyder underligt. Har du rørt længe nok i massen?
      /Chris

      Slet
  8. With havin so much content do you ever run into
    any issues of plagorism or copyright infringement?
    My website has a lot of exclusive content I've either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without my permission. Do you know any ways to help prevent content from being ripped off? I'd truly appreciate it.


    My web-site; double coated dogs
    Also see my web page - bloodhound is obedient loyal loving

    SvarSlet
  9. What i don't understood is in truth how you're not actually much
    more neatly-appreciated than you might be right now. You're so intelligent. You know thus significantly on the subject of this subject, made me personally consider it from so many various angles. Its like women and men aren't
    fascinated unless it is one thing to do with Woman gaga!
    Your individual stuffs great. Always take care of it up!


    my homepage kids folding table and chairs furniture

    SvarSlet
  10. Have you ever considered about adding a little bit more
    than just your articles? I mean, what you say is important and all.
    But just imagine if you added some great photos or videos to give your posts more, "pop"!

    Your content is excellent but with images and clips, this blog could certainly be
    one of the greatest in its niche. Fantastic blog!


    my weblog :: excercises using gym ball

    SvarSlet
  11. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly
    a lot often inside case you shield this increase.


    Here is my web page :: marvin tree pruner

    SvarSlet
  12. I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but certainly you're going to
    a famous blogger if you are not already ;) Cheers!

    Here is my page - pruner pole

    SvarSlet
  13. At this time it sounds like Movable Type is the top blogging platform available right now.
    (from what I've read) Is that what you're using on
    your blog?

    Here is my web-site: rx7 for sale

    SvarSlet
  14. Hej Jose og Chris.

    Jeg skal lave karamellerne senere, da jeg skal til teselskab (fødselsdagshygge) i morgen. I den forbindelse vil jeg bare lige høre, om det er forsvarligt at pakke karamellerne ind i bagepapir? Kan man rimelig nemt pakke karamellerne ud igen?

    Jeg lavede en testportion i tirsdags og den er væk trods det faktum, at den kogte for længe og derfor blev meget hård. Jeg har intentioner om, kun at koge den i ca. 15 minutter i dag, for sidst kogte den 20-22 minutter (gaskomfur).

    Nå, men håber I finder tid til at svare inden i aften og så tusind tak for en dejlig blog!

    SvarSlet