09 november 2012

MES COMPOTES PREFERES || MINE YNDLINGS KOMPOTTER

Jeg elsker kompotter, og har for tiden altid mindst en slags stående på køl til at peppe min morgenskyr og bananvaffel op. Her er mine to yndlingsversioner; æble/hindbær/ingefær og æble/solbær. Begge utroligt friske og velsmagende. Det føles næsten som at gemme sommeren på glas, og man kan smage hvordan bærrene fra haven, har stået og hygget sig i solens stråler. Jeg dobler ofte portionerne op, da sådan et glas gerne forsvinder i løbet af et par dage.
KOMPOT MED ÆBLER, HINDBÆR OG INGEFÆR
4 syrlige æbler
2 cm frisk ingefær
100 g hindbær, frosne
1-2 tsk rørsukker

Skræl æblerne og skær dem i tern og riv ingefæren fint. Hæld æbler, ingefær, hindbær og sukker i en gryde og kog til der ikke længere er æbleklumper i kompotten, det tager ca. 10 min. Smag til med sukker og ingefær. Hæld kompotten på rene glas og nyd den i løbet af et par dage.

KOMPOT MED ÆBLER OG SOLBÆR
4 syrlige æbler
100 g solbær, frosne

1-2 tsk rørsukker
Skræl æblerne og skær dem i tern. Hæld æbler og solbær i en gryde og kog til der ikke længere er æbleklumper i kompotten, det tager ca. 10 min. Smag til med sukker. Hæld kompotten på rene glas og nyd den i løbet af et par dage.

VI HAR OGSÅ LAVET ANDRE KOMPOTTER; NEKTARIN, BLOMME/ÆBLE/LAKRIDS OG HYBEN/ÆBLE


HVAD MED JER? ER I OGSÅ VILDE MED KOMPOTTER? OG HAR I EN FAVORIT?
BISOUS CHRIS

4 kommentarer:

  1. Damn, det ser lækkert ud! Ja, jeg har også mine farvoritter - dog de lidt mere klassiske som rabarberkompot med citron og vanilie, jordbær/hyldeblomst og en helt almindelig blommekompot ... Haha :-). Lige et foreslag til blogindlæg - jeres yndlings kogebøger! Mangler juleønske-inspiration.
    - Mathilde

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mathilde,
      Tusind tak! Åh ja, en god rabarberkompot er altså ikke sådan lige at kimse af! Blomme er også en af mine favoritter! Jordbær/hyldeblomst har jeg aldrig prøvet men det lyder fantastisk! Det må jeg prøve af :-)

      Rigtig god idé med vores yndlings kogebøger, det vil vi lige tænke over ;-)
      Chris

      Slet
  2. Ej den med æble/ingefær/hindbær lyder simpelthen for god!!!
    Den tror jeg bestem også vil falde i min smag oven på min morgen skyr - mmm jeg kan næsten smage den allerede (-:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Den er nemlig ret fantastisk på skyr! Jeg har netop lavet to glas af den, så jeg er kørerende til den kommende uge ;-) Det er min absolutte favorit for tiden!

      Chris

      Slet