13 januar 2013

GRAPEFRUGT GRANITA | C-VITAMINER PÅ DEN SJOVE MÅDE


Jeg må ærligt indrømme at jeg er ved at være lidt småtræt af den kolde, danske vinter. Når der ligger sne udenfor døren må den hellere end gerne blive, jeg ved nemlig ikke noget smukkere, men når den som nu, blot er grå, trist og kold, så kan jeg altså ikke lade vær med at drømme om sommer, sol og fregner på næsen. Så da der var grapefrugter på tilbud i Netto, slog jeg straks til så jeg kunne lave en granita som er en rigtig sommerdessert, så jeg og familien kunne læske os med c-vitaminer på den fede måde! De smukke citrusfrugter er i højsæson her for tiden, og du kan sagtens skifte ud i citrusfrugterne, bare du får nogenlunde samme mængde juice. Det må være en af de letteste desserter, og jeg kan slet ikke vente til sommer, hvor den skal stå på alverdens forskellige granitaer med bl.a. jordbær og hyldeblomst til når solen bager.

CITRUSGRANITA MED GRAPEFRUGT, APPELSIN OG KLEMENTIN TIL 4-6 PERSONER
4 grapefrugter
2 appelsiner
1 klementin
½ dl rørsukker
½ dl vand

Er dine citrusfrugter økologiske kan du rive skallen fra et par af dem, ellers kan det sagtens undlades. Pres frugterne, og hæld både juice og frugtkød (og evt skallen fra citrusfrugterne) i en gryde sammen med sukker og vand. Varm juicen op i et par minutter til sukkeret næsten er opløst. Hæld den i en lufttætbeholder og stil den i fryseren. Her skal den stå i ca. 4 timer, hvor du hver halve til hele time røre godt rundt i blandingen med en gaffel, så isen brydes i små krystaller. Server når den er færdigfrosset. Hvis du gemmer den, skal den blot tages op få minutter før servingen.

BISOUS,
 Chris


4 kommentarer:

  1. Må da helt klart prøves!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt - håber den falder i din smag! :-)

      God dag,
      Chris

      Slet
  2. Har fødselsdag torsdag, hvor jeg - primært efter at have fået overmode af at læse jeres blog - har besluttet at lave mad til alle mine gæster. Denne dessert skal jeg helt klart prøve! Kunne man evt. proppe noget mynte i? Eller noget andet til at give en kontrast, både i smag og farve? Elsker jeres blog, og så var i så super gode og veloplagt til godmorgendanmark for noget tid siden :)

    Kig forbi til lidt ikke-madrelateret inspiration på http://saedetsagt.blogspot.dk

    Christine Miranda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tillykke med fødselsdagen! Dejligt du vil prøve granitaen, håber den falder i din og dine gæsters smag! Du kan sagtens tage mynte i, og citronmelisse ville også gøre sig glimrende! Derudover tror jeg, det ville se super skønt ud med granatæblekerner drysset over! :-)

      Herlig tirsdag,
      Chris

      Slet