17 januar 2013

SORT QUINOASALAT MED BLODAPPELSIN, AVOKADO OG LAKS


I dag fik jeg denne smukke salat til frokost, fyldt med sprøde, søde, syrlige og farverige elementer. Den sorte quinoa er noget så fin, men tilgengæld også ret dyr, så den bliver fremover kun hevet frem når jeg har lyst til at forkæle mig og mine kære lidt ekstra. Derudover er salaten fyldt med blodappelsin, avokado, laks, radisser, forårsløg, cashewnødder, mynte og en skøn dressing af lime og ingefær. Du kan skifte den røgede laks ud med et stykke bagt eller pandestegt laks on-the-side, et skønt og smukt gæstemåltid! Har I lavet salater med quinoa før?

SORT QUINOASALAT MED BLODAPPELSIN, AVOKADO, RADISSER OG LIME TIL 2 PERSONER
2 dl sort quinoa (kan erstattes af normal quinoa, bulgur eller couscous)
2 blodappelsiner
1 moden avokado
100 g røget laks
8 radisser
4 forårsløg
½ dl cashewnødder, grofthakkede
1 håndfuld mynte, grofthakket

DRESSING
2 limefrugt, saft heraf
2 spsk sesamolie
2 cm ingefær
Salt og peber

Skyl quinoaen i koldt vand og kog den herefter som anvist på pakken. Når den er kogt færdig hældes vandet fra og der hældes koldt vand over quinoaen for at køle den af. Skær top, bund og resten af skallen fra blodappelsinerne af. Fillitér dem herefter så du ikke får hinderne med. Fjern avocadoens skal og kernen, og skær den herefter i tern. Skær laksen i minder stykker. Skær radisserne i tynde skiver, evenutuelt på et mandolinjern. Skær ligeledes forårsløgene i tynde ringe. Bland alle de klargjorte ingredienser sammen i en skål og top med med grofthakkede cashewnødder og mynteblade. Rør alle ingredienserne til dressingen sammen og hæld den over salaten. 

KNUS,
Chris

18 kommentarer:

  1. Den er supersmuk! Meget indbydende salat :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det er jeg glad for at du synes! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  2. Den ser bare så skøn ud, Chris!! :)

    SvarSlet
  3. Den er godt nok mægtig fin :) Det sorte giver en smukt kant til salaten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Ja, jeg synes den sorte quinoa er vildt fin! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  4. Hvor ser det virkelig godt ud. Og et godt alternativ her i januar, hvor det nogle gange er lidt svært at finde på lækre og friske idéer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Linn! Ja, det er skønt med lidt friskt og grønt om vinteren, dejligt du kan bruge opskriften! :-)

      God weekend,
      Chris

      Slet
  5. This looks just so tasty!

    SvarSlet
  6. Det er en lækker salat. Jeg har lavet Quinoa Tabuleh med grønkål og råstegte
    gulerødder, som jeg fandt på nettet. Grønkål er jo SUPER sund, og Quinoa er ditto.
    Der er også lidt varmende krydderier i, såsom kardemomme, som er skøn, når man
    har hele kapsler..:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Det lyder som en superlækker og sund vintersalat! Spændende med kardemomme, det kunne være man skulle prøve den :-)

      God søndag,
      Chris

      Slet
  7. Hej igen. Jeg fik lige kigget på opskriften, som er fra Aarstiderne, og jeg tog fejl med
    kardemomme. Den har jeg brugt i en anden salat med Quinoa, og den er da fra ALMANAK.
    Jeg har lavet noget lignende med fintsnittet rosenkål, som er gode at halvere sidst på
    sæsonen, da de rådner indefra og ud. Så får man lige tjekket dem. Hvordan laver man et aktivt
    link hos jer? http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/quinoa-tabouleh-med-raastegte-guleroedder-og-groenkaal

    SvarSlet
    Svar
    1. Super, så er der jo bare endnu flere quinoasalat at få prøvet af :-) Jeg er også vild rosenkål, tak for tippet! Jeg desværre ikke om man kan lave et aktivt link i kommentarfeltet.

      Chris

      Slet
  8. Hvor finder I de fine blodappelsiner? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine.,
      De er købt hos en lokal grønthandler, men fornylig købte jeg også et net i Superbrugsen, så jeg tror, de er ved at dukke op de fleste steder efterhånden :-)

      Knus,
      Chris

      Slet
  9. perfekt salat til frokost - den skal fluks prøves i ugens løb. mmh:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis, Linda! Jeg nød den også i fulde drag - kan klart anbefales :-)

      Knus,
      Chris

      Slet