09 februar 2013

CHOKOLADEBALLADE MED HAVTORN OG BLODAPPELSINKOMPOT

Så er det endelige(!!) vinterferie, og de fleste af jer er nok draget mod alperne for at stå på ski, men til alle dem der skal være hjemme i lille kolde Danmark er der her en lille opskrift på noget hyggeligt man i hvert i fald kan få lidt af tiden til at gå med ;-)

Chris er så heldig at hun allerede er kørt på skiferie, og jeg skal med min familie til Spanien i vores sommerhus. Jeg må være ærlig at indrømme at jeg aldrig rigtig været nogen skihaj...
Men i al fald, vil der nok være lidt stille på bloggen, fordi at ingen af os har mulighed for internet.

I tirsdags fyldte jeg 16 år, og det skulle fejres med god mad, familie og..........Chokoladeballadekage á la Anne au Chocolat. Jeg lavede en syrlig havtorn og blodappelsinkompot til, for at opveje lidt af det søde. Det er en meget syndig kage, men hold nu op hvor er den altså bare det hele værd!
Havtornene har jeg fundet på nemlig.com, i frostudgave dog! Men de er stadig gode - og syrlige! Man kalder havtorn for nordens passionfrugt, fordi de er så syrlige og også små kerner inden i.
Kagen lavede jeg dagen før og stillede i køleskabet og det synes jeg faktisk at den kun bliver bedre af! Det er jo også meget rart at man kan forberede det allerede dagen inden! :-)
Til ca. 12 personer
CHOKOLADEBALLADE:
200 g god mørkchokolade
200 g smør
250 g rørsukker
5 æg, let sammenpisket
20 g mel

Smelt smør i en gryde og tilsat grofthakket chokolade. Rør rundt indtil chokoladen er helt smeltet. Tag gryden af varmen og rør sukker i. Lad den køle lidt af og tilsæt æggene lidt ad gange. Til sidst vendes melet forsigtet i. Bag i en rund form på ca. 22 cm i diameter foret med bagepapir i 25 min ved 180 grader varmluft.
Obs. Vær ikke bange for at tage kagen ud for tidligt! Den skal nok sætte sig.

Kompotten lavede, som jeg altid plejer, per øjemål og hvad jeg selv synes smager godt, men jeg har prøvet at gengive opskriften så præcist som muligt.
KOMPOT:
150 g havtorn, frosne 
2 blodappelsiner
1/2-1 dl sukker
kornen fra 1 vaniljestang

Skræl blodappelsinerne og fjern så meget af det hvide som muligt, da det er meget bittert. Del dem i både og skær dem i små tern. Bland alle ingredienser i en lille tykbundet gryde og lad det små simre under låg i 15 min. til du har fået en ønsket konsistens.
Jeg vil skyde på at den kan holde sig en lille uge i tætlukket beholder i køleskab. 


Vi ønsker jer en rigtig god vinterferie!
BISOUS JOSE

6 kommentarer:

  1. Hold da op, hvor ser det godt ud:-O Og tillykke!!!
    Nu bliver jeg simpelthen nödt til at spörge, hvis du er sekste, hvordan har du så tiden til at lave al maden og tage billeder i dagslys? God vinterferie til jer også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dagmar,
      Det er heller ikke helt lige til - tiden er meget knap! men det bliver jo meget bedre når det begynder at blive lysere :-)
      Men vi har haft vores problemer at se til her i vinterperiode - det er det der er ulempen ved at være madblogger og folkeskoleelev på samme tid :P

      Knus!

      Slet
  2. Tillykke med fødselsdagen. Er altså virkelig imponeret over hvad to piger i jeres alder kan frembringe, I har stor kulinarisk intelligens ! Er glad for at følge jeres blog :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Eva!!
      Vi er også glade for at du gider at følge med ;-)

      Knus Jose

      Slet
  3. Hej med jer.

    Kan I fortælle mig hvor I køber frosne havtorn? Jeg hr endnu ikke set dem i fryseboksene på Fyn.

    Alt hvad I laver er lækkert...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej anonym,

      Jeg kan godt forstå du synes de er svære at finde, for jeg var nemlig så heldig at det var en af nemlig.com's spotvarer, men det er jo efterhånden lidt tid siden nu.. :-(

      KH Jose

      Slet