17 juni 2013

BUTTERBEANSALAT MED TOMATER, CHILI, RØDLØG OG PERSILLE


Jeg er på det seneste begyndt at tænke flere bønner og linser ind i mine retter, og i særdeleshed salater. De giver nemlig en skøn fylde og mæthedsfornemmelse, og så er de utroligt gode både for os og for miljøet. Det naturligt høje proteinindhold i bønnerne gør nemlig, at man sagtens kan skære lidt ned for kødmængden uden at gå sulten i seng. Jeg lod mig inspirere af FoodFanatics opskift på butterbeansalat, og det er bestemt ikke sidste gang den bliver serveret herhjemme: proppet med skønne tomater, spicy chili, sprøde løg og en syrlig dressing, var der nemlig masser af smæk på både smag, duft og udseende! Husk at det tager tid at udbløde og koge bønnerne, alternativt kan du købe forkogte på dåse, men det er altså ikke helt det samme :-)

BUTTERBEANSALAT MED TOMATER, CHILI, RØDLØG OG PERSILLE SOM TILBEHØR TIL 4 PERSONER
200 g tørrede butterbeans (kan erstattes af fx kikærter)
250 g lækre cherrytomater
1 bundt forårsløg
1 rødløg
1 rød chili
1 fed hvidløg
2 håndfulde bredbladet persille

Evt timanblomster
DRESSING
1 citron, saften af
1 spsk olivenolie
1 tsk honning
2 spsk æblecidereddike
Salt og peber

Læg bønnerne i blød natten over, de skal stå i ca. 12 timer. Hæld vandet som de har ligget i blød i fra, skyl dem og kog dem i nyt vand med salt i ca. 1 time. Hæld vandet fra og skyl dem i koldt vand. Skyl tomater og forårsløg. Skær tomaterne i halve og forårsløgene i tynde ringe. Pil rødløget og skær de i tynde skiver eller små tern. Udkern chilien og hak den fint. Hak også hvidløget fint. Skyl persillen, tør den grundigt og hak den groft. Rør alle ingredienserne til dressingen sammen, og smag den til, den du opnår den ønskede smag. Vend bønner med tomater, løg, chili, persille og dressing. Hvis du har timian stående i haven, pynter et har timianblomster utroligt fint i salaten! Lad den gerne trække 10 min inden den serveres. Er der rester, er den også lækker i madpakken den næste dag!



BISOUS,
Chris

6 kommentarer:

  1. Det ser skønt ud :-) Jeg har ofte lavet en lignende salat, men I fik mig da lige mindet om, at jeg snart skal lave den igen!
    Jeg koger altid en masse bønner af gangen og fryser dem ned i portionsstørrelser - så er de lidt lettere at gå til, og det er meget billigere end at købe på dåse.
    /Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Sofie! Sikke en smart idé - tak for tip, det gør det da en hel del lettere at få flere bønner og linser ind i kosten :-)

      Knus,
      Chris

      Slet