15 juni 2011

LA CUISINE GRECQUE // GRÆSK MAD



Jeg lavede græsk mad her til aften, en ærtesalat med feta, bulgurbrød, 'frikadeller' og yougurts dressing.
Ærtesalaten består af friske ærter, spinat, feta, mynte og en dressing af citron, olie, salt og peber. 'Frikadellerne' er hakket oksekød, med hvidløg, normalt løg, finthakket chili, æg, mel, oregano, salt og peber. Min far grillede dem, så jeg ved ikke hvor lang tid de skal have. Til 'frikadellerne' lavede jeg en slags dip, dressing eller hvad man nu vil kalde det, af græsk yougurt, hvidløg, salt, peber og basilikum. Brødet er lavet af 3 dl rugmel, 4 dl hvedemel, 3 dl rå bulgur, 1 tsk salt, 1 tsk natron, 3 dl kernemælk og 1 dl skummetmælk. Først blandes de tørre ingredienser sammen, derefter hældes mælken i. Den har ret svært ved at hænge sammen, så man skal først bruge en el-pisker med dejkroge, og derefter ælte den i hånden. Form det i en cirkel, ca. 2 cm tykt. Inden det sættes i en 200 grader varm ovn, pensles det med mælk og så du kan foreksempel tage noget frisk timian over. Derefter deler du den i 8 stykker, 1 cm ned i dejen, Og så bages brødet i ca. 40 min. :-)
Bisous Chris!

1 kommentar:

  1. Det var da en forvirrende opskrift. Hvordan laver man frikadellerne, helt præcist? Og hvad med dressingen?

    SvarSlet