01 december 2011

GÂTEAUX BLOB AVEC MÛRES MARINES || KLATKAGER MED RÅSYLTEDE BROMBÆR





Vi får ikke så tit risengrød hjemme hos mig, mest fordi det kun er min mor der kan lide det. Men når vi så en sjælden gang får det, så er det faktisk ikke så slemt, for vi ved nemlig alle, hvad der venter som dessert næste dag: klatkager. Og dem er vi heldigvis alle sammen rigtig vilde med. De er perfekte med en stor klat råsyltede bær til, så her får i opskriften på begge ting :-)
Rester fra risengrød, gerne hvad der svare til en stor, dyb tallerken eller mere
3 spsk mel
2-3 spsk mælk
1-2 æg
2 tsk vanilje
½ tsk kanel
Rigeligt med smør til stegning
RÅSYLTEDE BÆR
2 dl brombær
1 spsk sukker
Bland alle ingredienserne til klatkagerne sammen med en træske (fordi det er hyggeligt) og steg dem derefter lækre og gyldne på en varm pande med rigeligt smør, hver klatkage skal ca. komme af 1-1½ spsk dej. Opskriften på kagerne har jeg nuppet herfra.
I mens de står og steger kan du jo passende tø dine bær op hvis de er frosne, blande sukker i og mose dem let.
Nyd de varme pandekager med de råsyltede bær og så kan I jo eventuelt tænde for lidt julemusik og -lys.


Glædelig 1. december!


Bisous Chris

9 kommentarer:

  1. Uhm, klatkager.. Det minder mig virkeligt om min barndom:)

    SvarSlet
  2. Hej MissMuffin,

    Hvor er det hyggeligt at høre! De er altså smarte, så får man lige brugt den sidste rest :-)

    Bisous

    SvarSlet
  3. Virkelig lækre billeder!
    Jeg har sjovt nok aldrig fået klatkager før (må brokke mig til mine forældre), men de ser godt nok indbydende ud. Dem vil jeg snart prøve at lave :)

    Venlig hilsen
    Martin
    Rigeligtsmør.dk

    SvarSlet
  4. Hej Martin,
    Det må du hellere se at få lavet om på, de smager super dejligt, helt som amerikanske pandekager, og så kan man jo gøre dem lidt ekstra julede ved at spise dem med kanelsukker! :-)

    Jeg kigger straks forbi!

    Bisous Chris

    SvarSlet
  5. Nøj, hvor blev jeg lige lækkersulten der...

    SvarSlet
  6. Det minder mig så meget om min barndom. Jeg laver dem (selvfølgelig) også til mine børn, når vi har lavet risengrød. Det er altid et hit. Og sikke en smuk og inspirerende blog I har, piger! Meget smukke billeder. Det gør I virkelig godt. Og tusind tak for sidst. Det var hyggeligt at møde jer på Mariott.

    SvarSlet
  7. Hej,
    Haha, så ved du, hvordan jeg har det, når jeg kigger forbi din side! :-) Tak for sidst!

    Hej Camilla,
    De er så hyggelige de klatkager, og det lyder som om der er mange der har barndomsminder med dem :-)
    Tusind tak, og i lige måde. Det var virkelig hyggeligt! :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  8. Jeg lavede en dejlig stor bunke klatkager efter denne opskrift i dag og det var simpelthen så lækkert - synes de er hundrede gange bedre end pandekager :--)
    Tak for inspirationen!

    SvarSlet
  9. Hej Ninette,
    Det er jeg virkelig glad for at høre, og jeg er helt enig! Og så mætter de også lidt mere :-)

    Bisous

    SvarSlet