09 august 2011

POMMES/CASSIS CRUMBLE // ÆBLE/SOLBÆR CRUMBLE

Jeg beklager kvaliteten på billedet, men det var blevet ret mørkt udenfor.

Resten af æblerne fra haven skulle jo bruges, og da det begyndte at stå ned i stænger, tænkte jeg at min familie og jeg fortjente en dejlig kage. Æblerne endte i fint selvskab med solbær som også var fra haven. Udover en lille smule flormelis og den lidt overdrevne mængde smør, så er denne kage faktisk ret sund, også fordi jeg valgte at bytte om på mængderne af hvedemel og havregryn, sådan så der var mere havregryn end hvedemel - og det fungerede helt fint.

Solbær - gerne så mange så muligt
Æbler - igen så mange så muligt, hele fadet skal fyldes ud
90 g havregryn
60 g hvedemel
3 spsk flormelis
125 g smør

Fadet fyldes med æbler skåret i mindre stykker og solbær. Derefter blandes havregryn, hvedemel og flormelis, og smøren skæres i mindre stykker. Pisk med en el-pisker til dejen er nogenlunde sammenhængende og saml den til sidst med hænderne. Smuler dejen over frugten og stil den i en 180 grader varm ovn i ca. 25 min. hold dog øje med den undervejs.

Til sidst biksede jeg lige lidt creme sammen af fromage frais 0,2 %, reven citronskræl og lidt vaniljesukker.

Jeg er meget til sure ting, men hvis du bedre kan lide det lidt sødt, kan du vende solbær og æbler i flormelis.

Bisous Chris :-)

Selvom rabarber efterhånden er lidt svære at få fingerene i nu hvor sommeren er ved at være slut, så smager de altså også fantastisk i sådan en crumble, se en opskrift jeg tidligere har vist HER

Ingen kommentarer:

Send en kommentar