26 august 2011

ROULADE DE BETTERAVE, CAROTTE ET POMME // ROULADE AF RØDBEDE, GULEROD OG ÆBLE







OG NEJ, DET ER IKKE KØD - Hvis i skulle være i tvivl :-)
Det var nu lidt ærgerlig at det på billederne ligner lidt råt kød, men det var hvad de kunne blive til med lyset, rødbeden og guleroden var ellers smadder flotte sammen! Min moster havde fortalt mig og en grøntsags roulade hun havde lavet. Hun sagde man bare skulle tage de ting i man bedst kunne lide, gerne noget med stærke farver. Derfor valgte jeg at størstedelen skulle være rødbede, for ud over den flotte, flotte farve den har, så smager det også forrygende. Derudover tog jeg også æbler (fra haven) og gulerodder i. Til 2 tykke roulader:
350 g rødbede (skrællet form)
150 g gulerod (skrællet form)
300 g æbler (skrællet form)
5 æg
250 g fromaise frais 0,2% 
Godt med salt og peber
Så mange friske krydderurter som muligt, purløg, basilikum, koriander, pesille, dild osv (helst ikke tørre krydderier som timian og rosmarin)
Et kvart hvidkålshoved
Grøntsagerne og æblerne rives på et mandolinjern, og blandes rundt så de forskellige ting ikke lægges samlet. Derefter vendes æggeblommerne i den de revede grøntsager. Æggehviderne piskes stive med et nip salt. Dernæst vendes æggehviderne sammen med de revede grøntsager, og det fordeles ud så en bageplade med bagepapir i. 'Dejen' bages i en 200 grader varm ovn i 15-20 min. Lad den køle helt af og smør derefter fromaise frais på. Derefter kværnes peber og salt ud over og krydderurtene hakkes og strøs over. Hvidkålen hakkes og lægges på. Tilsidst rulles det sammen til en roulade, den deles i to og lægges i fryseren i ca. 15 min.  til den er kold (ikke frosen), server straks :-)
Bisous Chris

6 kommentarer:

  1. Det var en spændende opskrift!
    Den vil jeg huske, for den vil både være flot tilbehør til kød, men også ret flot til hvis man får en vegetar på besøg..
    Endnu et pletskud piger:)

    SvarSlet
  2. Hej MissMuffin!
    Tak skal du have! Den ser altså virkelig flot ud i virkeligheden, som en eller anden tuttifrutti is med den lyserøde og orange sammen, dersværre ligner det lidt råt kød på billederne ;-)Og hvor er det dejligt at høre at du kan bruge opskriften!
    - Bisous Chris :-)

    SvarSlet
  3. Det ser vildt flot ud - har meldt mig som fast læser. Jeres ting er så smukke og jeres begejstring smittende:)

    SvarSlet
  4. Tusind tak Frk Lundegaard!
    Hvor er de dejligt at du vil følge os! Og tusind tak for den flotte ros, man bliver så glad! :-)
    - Chris

    SvarSlet
  5. Rigtig lækre opskrifter I laver!! Forstår bare ikke helt denne, da der ikke er nævnt æg i opskriften, men nede i forklaringen til hvordan man laver denne roulade er der nævnt æggehvide og æggeblomme...

    SvarSlet
  6. Hej Ann Cathrine!
    Mange tak! Der står godt nok æg i opskriften, jeg ved bare ikke om jeg fik forklaret tydeligt nok at du skal 'dele dem op' altså først tage æggeblommerne i én skål, og æggehviderne i en anden, så de bliver separeret :-)
    - Chris

    SvarSlet