28 september 2011

AUTOMNE PAIN AUX CHAMPIGNONS // EFTERÅRS SVAMPEBRØD




Der er virkelig ikke noget så smukt som svampe! Da jeg gik tur med min hund, var jeg så heldig at finde en hel masse af slagsen. Se lige de rosa-farvede, de er helt fantastiske! Jeg har dog slet ikke styr på hvilke af dem der er spiselige, og hvilke der ikke er, så det er altså ikke dem I ser på billederne jeg har brugt - bare rolig :-) Opskriften var et eksperiment, der heldigvis endte godt. Det er virkelig smagen af efterår, serveret på et stykke brød. Der er til 4 skiver rugbrød, så hvis I er sultne vil jeg forslå at doble portionen op.
4 skiver lækkert rugbrød
250 g champignoner, eller andre hvis man har, man må hellere end gerne blande forskellige
Massere af citrontimian, mindst 10 kviste
3 fed hvidløg (presset)
½ rød chili (fint hakket)
Olie 
Skallen fra 1 økologisk citron, og saften fra den halve
Cremefraise
Rens svampene grundigt og skær dem i tynde skiver. Steg dem i olie sammen med hvidløg, timian og chili til de er bløde, tilsæt i sidste øjeblik saften fra citronen. I mens ristes rugbrødet sprødt. Riv citronen fint og bland den op med 7-8 spsk cremefraise. Læg en klat af citron-cremefraisen på en skive af den ristede rugbrød og fyld på med massere af de varme svampe.
Så er der super hurtig og lækker tilbehør til foreksempel suppe  :-)
Bisous Chris


4 kommentarer:

  1. det er nemt, alle svampe hvor der ikke er lameller men små "rør" under bunden kan spises. Lameller er striber lige som dem du har fundet, og det er kun nogen af dem der kan spise. Lærte det da jeg var lille og min far tog mig med på svampe jagt om efteråret.
    god blog ! elsker den !

    SvarSlet
  2. Hej Astid!
    Tusind tak for tippet, det vil jeg straks forsøge mig med! Vil det så sige at jeg kan spise de store, gule, runde nogle? :-)
    Dejligt at du kan lide bloggen!
    - Chris

    SvarSlet
  3. nej det er støvbolde, dem kan man ikke spise. http://www.nyvold.dk/images/Hunting/Hunting.htm på linket er der et billede af en Karl Johan - de smaget godt og er nemme at finde

    SvarSlet
  4. Mange tak for hjælpen, dem må jeg se om jeg kan finde! :-)
    - Chris

    SvarSlet