17 september 2011

CROISSANTS // CROISSANTER









Hvis du en weekend ikke har noget at lave og vejret er rigtig, øv. Så gør som mig, gå igang med hjemmelavet croissanter! Det er så hyggeligt når man næsten bruger en hel eftermiddag på det. Men husk på at det tager tid, og hvis man sviner som mig, så er der mel over det hele, men det kan man jo (heldigvis) fjerne bag efter! :-)
Hvis du er på kur så skal du nok heller ikke gå i gang med croissanterne, men det er vel okay en gang i mellem lige at bage croissanter!
Spis dem når de er kommet ud af ovnen og forsøg dig frem med forskellige fyld og marmelader!

Jeg lavede med mørk-chokolade, mandel-remonce og æblemarmelade. Hindbær, marcipan, nutella, andre former for nødder og marmelader ville også være super lækkert.

CROISSANTER:
1,5 dl koldt vand
1 dl kold mælk
2 æg (kun 1 æg i dejen)
50 g gær
500 g hvedemel
120 g sukker
25 g havsalt
250 g blødt smør (helst ikke al for blødt)

Bland vand, mælk og gær i en skål. Tilsæt æg, hvedemel, sukker og salt og ælt sammen på maskine i 3-5 minutter eller i hånden til dejen er fast. Lig dejen i køleskabet i 30 minutter. I mellemtiden ligger du smørret mellem 2 stykker bagepapir ud og ruller smørret til en frikant med en tykkelse på 1 cm(se billede 4). Kom også den i kølskabet og undgå at "fold" den.
Tag dejen ud af køleskabet og rul den ud på et meldrysset bord til en rektangel som er lidt under dobbelt så stor som smørret. Tag smørret ud når det er koldt og lig den på midten af dejen og fold de 2 sider rundt om smørret og rul den lidt fladere(se billede 5). Gentag herefter samme proces 2 gange, dog uden smør. Kom igen i køleskabet i 30 minutter.
Efter de 30 minutter tages dejen ud og og deles i 2(se billede 6). Tag den ene dej og rul til en lang rektangel og skær i lange trekanter(se billede 7). Kom herefter fyldet i i den bredde ende og rul dejen fra den bredde ende til den tynde(se billede 8).  Pisk et æg sammen og pensl croissanterne med det.
Kom i ovnen og ved 200 grader i 15 minutter.

MANDELREMONCE:
1 håndfuld hakket mandler, grofthakket
20 gram smeltet smør (du kan evt. smelte det forsigtig i mikroovn)
1 spsk sukker eller farin

Bland det hele sammen og lad det køle af i køleskabet

ÆBLEMARMELADE:
Æblemarmeladen har min mors søde kollega give os, og vi venter spændt på en opskrift på den, så jeg kan dele den med jer!

Bisous Jose

4 kommentarer:

  1. Hvor var de dog gode Jose :-)
    Jeg synes virkelig den med choko var noget for sig selv ! <3

    SvarSlet
  2. Hold da op! hvor ser de lækre ud!
    Croissanter er en af mine svagheder (stemmer bare ikke så godt overens med vægttab), men jeg har faktisk aldrig prøvet at lave dem selv.
    Nyd dem for mig også.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Julie; Tak Jules, vil rigtig gerne lave dem med dig, når altså vejret er til det :P haha

    Frk. Sveske; Ej det er jeg altså ked af, håber du en dag kan nyde dem når din kur er slut!! :-)
    Men min bror har desværre allerede "nydt" dem.....

    -Jose

    SvarSlet
  4. Hej!
    Kan man mon undlade sukker?

    SvarSlet