18 september 2011

D'AUTOMNE "KARDEMUMMABULLAR" // EFTERÅRS "KARDEMUMMABULLAR"









Jeg har en hel del familie i Sverige, og min far er også født og opvokset der. Sommetider ville jeg virkelig ønske at jeg boede der, blåbær overalt, smukke, mørkerøde træhuse, lösgodis, det glade sprog og sidst men ikke mindst: kardemummabullar. De er smagen af efterår og hygge, jeg ved virkelig ikke noget bedre. Og når du så smager dem, vil det cirka gå sådan her: Først tænker du uhm, nam, uuuhm og måske nam engang til, derefter vil du tænke over, hvorfor man ikke bruger kardemomme i de danske kanelsnegle, og til sidst vil du - uden at tænke - række ud efter endnu én. Nu holder jeg ikke selv børnefødselsdag mere, men jeg kunne forstille mig at de ville være geniale at tage med i skoven på sådan en dag, for de er en af de kager der godt kan klare at blive serveret kolde, og hvis de er pyntet med lyserødt dekorations-sukker og lagt i prikkede muffinsforme, så er de enhver efterårs prinsesses ret at få dem serveret til sin fødselsdag. Husk at medbringe kakao i termokander :-)
Opskriften giver 12 velduftende og velsmagende kardemummabullar.
3/4 dl mælk
50 g smør
25 g gær.
1 spsk sukker.
2 - 2½ tsk kardemomme.
½ tsk salt.
1 æg.
250 g mel.
FYLD
75 g smør
50 g sukker.
1 tsk kanel  
Varm mælken op i en gryde og smelt smørret i, rør gæren ud i mælkesmørret når det er lunkent. Rør kardemomme, salt, sukker og æg i. Tilsæt 2/3 af melet og slå dejen sammen, ælt efterhånden mere mel i til dejen er passende. Form dejen til en kugle og stil den til hævning i 30 mi . Rør en remonce sammen af smørret, sukker og kanel. Rul dejen ud med en kagerulle til en firkant ca. 25 x 40 cm. Smør remonce på dejen og rul dejen sammen på den korteste af siderne. Del dejen i 12 stykker og læg dem i en muffinform. Bag dem på en rist midt i ovnen, på 200 grader i 12 minutter.


De ville også være perfekte at servere hvis et sødt familiemedlem har fødselsdag på en hverdag. Så kan man gøre dem klar aftenen før, bage dem næste morgen og så er der lune kardemummabullar til et heldigt asen. Hvis de skal spises et par dage efter kan de få en omgang på brødristeren, og så er de lige så gode som da de blev taget ud af ovnen. De kan også nydes med glasur, det synes jeg dog er lidt synd :-)


Bisous Chris


11 kommentarer:

  1. Hvor ser de gode ud Chris. Dem skal jeg helt sikkert prøve en dag! :-)
    Virkelig virkelig virkelig flotte billeder!
    Piger jeres blog er simpelthen så flot! <3

    SvarSlet
  2. Du er den sødeste! Tusind tak! Prøv dem endelig, de er dejlige! DU er flot <3
    Chris

    SvarSlet
  3. Åh Chris, du gør mig helt sulten :-( <3

    SvarSlet
  4. Sikke en fantastisk blog med smukke billeder og skønne opskrifter! Følger flittigt med!
    Hvilket kamera bruger I?
    Kærlig hilsen en med-madblogger,
    Ida Marie
    www.idamarengs.blogspot.com

    SvarSlet
  5. Hej Ida Marie!
    Mange tak, hvor er det sødt sagt! Vi bruger begge et Canon EOS 1000d :-)
    Rigtig flot blog du har!
    Chris

    SvarSlet
  6. Hvor ser det virkelig hyggeligt ud! Og lækre kanelsnegle :)

    SvarSlet
  7. Hej Linn!
    Tusind tak, det var det også! :-)
    - Chris

    SvarSlet
  8. Hej Piger

    Først vil jeg sige, super dejlig blog i har jer her. Skønne billeder og ikke mindst lækre opskrifter :)

    Må lige høre jer, hvor i har fået det fine sukker'drys fra? :)

    Vh Kristine

    SvarSlet
  9. Hej Kristine!
    Mange tak, det er dejligt at høre! Sukkerdrysset er desværre fra Sverige, men man kan sikkert få noget der ligner i de lidt større supermarkeder som Føtex osv :-)
    - Chris

    SvarSlet
  10. Mmmm det ser virkelig lækkert ud- ville lige høre om man skal bruge frisk kardemomme, og hvis ja skal man så knuse det først i en morder ?

    SvarSlet