13 september 2011

FIGURE/FRAMBOISE TART // FIGEN/HINDBÆR TÆRTE







Jeg har ventet og ventet på at fignerne blev modne nok til at kunne sælges i Danmark. Jeg havde lidt glemt om dem, men pludselig stod de der, 4 stk for 10 kr. haps og haps! De skulle bruges med det samme, og endte i en dejlig kombination med hindbær fra min have. Opskriften giver en tærte hvor 6 personer kan få sig et helt tilpas stykke kage :-)
TÆRTEDEJ
200 g hvedemel
80 g sukker
125 g smør 
1 æggeblomme
FYLD
75 g smør
50 g sukker
125 revet marcipan
2 små æg eller 1 stort
en håndfuld hakkede mandler
4 store figner, eller 5-6 mindre
1 dl hindbær, friske eller frosne
Bland mel og sukker sammen i en skål, smulder smørret i, og saml dejen med æggeblommen. Lad dejen hvile i 30 min. i køleskabet, og mas den i en tærteform med hænderne (husk bagepapir i tærteformen). Tænd ovnen på 200 grader. FYLDET: Halver fignerne og skyld hindbærene hvis de er friske. Rør smør og sukker blødt, pisk æg og revet marcipan i. Vend de hakkede mandler i og hæld massen i tærteformen, og læg derefter figner og hindbær i. Bag tærten nederst i ovnen i ca. 30 min. Læg lidt sølvfolie over tærten hvis den er ved at blive lidt sort på toppen. Løft den ud af tærteformen og lad den køle af på en rist, så den kan 'størkne' lidt, da fignerne afgiver en del væske under bagningen. Jeg synes det er en af de kager der skal serveres kolde f.eks. med cremefraise eller vanilje is.
Bisous Chris

6 kommentarer:

  1. G-sus, hvor ser det godt ud!!
    Jeg har også ventet på at fignerne kom, så nu må jeg ud og købe nogle :-)

    SvarSlet
  2. Jeg elsker også figner. Boede tidligere på Frederiksberg, hvor der var et figentræ i gården - og vi var de eneste, der spiste dem. Det var tider!
    Hvor er den bare smuk den tærte. Det ser så fint ud med fignerne lagt i på den måde. God idé!

    Julie/Gane&Gaffel

    SvarSlet
  3. Hold da op det ser fremragende ud. Tror jeg fluks vil gemme denne opskrift til en dag jeg finder en omgang figner.

    Michael/Den Sorte Hummer

    SvarSlet
  4. Hej Laura!
    Tusind tak! Det lyder som en god idé, de er noget af det flotteste :-)

    Hej Julie!
    Ej hvor lyder det lækkert! Det gad jeg godt nok gerne have. Tusind tak! :-)

    Hej Michael!
    Tak skal du have! Det gør du bare, det kan anbefales :-)

    - Chris

    SvarSlet
  5. Ej en lækker blanding! Viste faktisk ikke at man kunne spise skalden på figner? Men ser virkelig lækkert ud, og lidt marcipan i kager gør jo altid underværker ;-) Tror jeg at jeg skal prøve til i aften

    SvarSlet
  6. Hej Lykke!
    Det kan man vidst sagtens, den skal bare skylles og så er den lidt sej så man må lige bruge en lille kniv når kagen skal spises. Ja marcipan er så lækkert i kager! Håber du synes om den :-)
    - Chris

    SvarSlet