16 september 2011

SOUPE DE CAROTTES AU THYM FRAIS ET DE NOIX DE MUSCADE // GULERODSSUPPE MED MUSKATNØD OG FRISK TIMIAN



Beklager det nederste billede, det var mørkt og lyset blev en smule gult. Men det er mere for bare at illustrere hvordan den færdig ret bliver så fin ;-)
Nu er der gået lidt suppe i den, men det er jo også efterår. Og efter min mening er suppe noget man laver meget af i efteråret ;-) De gode ting ved suppe er at, det er rigtig nemt at lave, og man kan altid fryse det ned eller have det i køleskabet og så bare lige give det 1 min i mikrobølgeovnen og så har man en rigtig lækker frokost.
Jeg synes supper kan blive lidt kedelige uden topping, så jeg finder altid på et eller andet til at toppe med. Jeg plejer altid at lave rugbrødscroutoner, så derfor ville jeg prøve noget nyt.
Forresten suppen super sund, da den næsten kun består af grøntsager og vand!

GULERODSSUPPE:
1 kg gulerødder, grove stykker
1 porre, grove stykker
1 rød løg, grove stykker
2-3 fed hvidløg, groft hakket
½ chili, finthakket
5 cm ingefærrod, finthakket
1 tsk stødt muskatnød
3 spsk olivenolie
1 ½ liter vand
2 laurbærblade(kan udelades)¨
1 håndfuld frisk timian
1 spsk soja
salt og peber

TOPPING:
1 skrællet rødbede, (du kan bruge en kartoffelskræller)
 ½ lille rødlag, meget fine skiver
basilikumspesto eller -olie
evt. revet citronskal

Kom gulerødder, porre, ingefær, chili, rødløg, timian, hvidløg og olivenolie i en gryde, og sauter i et par minutter. Kom derefter vand, muskatnød, soja og laurbærblade i og lad det simre i 20 minutter til det er blødt.
Tag gryden af varmen og blend det hele i en blender eller med stavblender.
Server straks med topping, og et skive brød.

Byt timian ud med koriander og muskatnød med spidskommen for at få en mere asiatisk ret.


Bisous Jose 

2 kommentarer:

  1. Gulerodssuppe er også en af mine favoritter;)
    Ligesom jer, så er jeg vild med suppe, men min kæreste synes vidst lidt, at det er noget tøse-mad:)

    SvarSlet
  2. Det smager så dejligt! Og man kan bare selv kombinere alle mulige grøntsager og krydderurter, det er så nemt!
    Suppe er noget af det bedste, men sært nok elsker min far suppe :-) Haha.

    -Jose

    SvarSlet