05 oktober 2011

TARTE AUX BAIES ET MENTHE // TÆRTE MED BROMBÆR OG MYNTE




Jeg nåede egentlig ikke at lave andet med det mynte jeg fik af mine naboer end denne tærte og pestoen som jeg bloggede om igår. Selve fyldet er ret sundt, da det mest er lavet på græskyougurt. Tærten bliver slet ikke dårligere af at stå et par dage i køleskabet, så der kan sagtens være tærte til dessert over flere dage :-)
DEJ
75 g havregryn
75 g mel (eventuelt en lidt grov type)
100 g smør
35 g sukker
1 æg
FYLD
1 dl piskefløde
2 dl græskyougurt 2%
1 håndfuld brombær (hvis frosne må du ikke tage saften med som de udgiver når de optøges, det vil gøre at fyldet "smatter" ud)
1 håndfuld hakket mynte
1 spsk flormelis
Sukker, smør, mel og havregryn piskes sammen i en skål med en el-pisker. Derefter røres ægget i, så dejen samles. Dejen rulles ud så det passer til din tærteform. Bag tærten i 15 min. ved 200 grader. De første 7 min. skal bunden bages med enten ris eller linser, lagt på et stykke bagepapir, så den ikke vokser for meget, man kan også bruge et lidt mindre tærtefad og sætte oveni.
Pisk fløden let, og vend yougurten og flormelis i med en dejskraber. Tilsidst vendes brombær og mynte også i, og hældes i den bagte bund :-)
Bisous Chris!

9 kommentarer:

  1. Hvor ser den lækker ud Chris, den har en rigtig flot farve! :-))
    Virkelig flot artikel i DGO, jeg er så stolt og i kan med god grund også selv være det!
    I er de sejeste

    SvarSlet
  2. Hej Jullen!
    Tusind tak! Hvor er du dejlig! <3
    DU er den sejeste!
    Kys Chris!

    SvarSlet
  3. Kig forbi min blog og deltag i min give-away, hvor du kan vinde tre fede ting :-) Du kunne være den heldige vinder!

    /Anna Skou
    www.annamagnolia.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Hej Anna!
    Vi skal nok kigge forbi :-)
    - Chris

    SvarSlet
  5. Hej Amalie!
    Tusind tak, det er dejligt at høre! :-)
    - Chris

    SvarSlet
  6. Hvad mener i med at bunden skal bages med ris el. linser så den ikke vokser for meget?

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth,
    Det gør at tærten "holdes nede" af riset, ellers har den en tildens til at fylde hele formen ud :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  8. Hej,

    Det med at bage bunden 7 min med ris, kan jeg ikke helt forstå. Hvad i mener i præcist. Skal man ovenpå bunden lægge et stykke bagepapir med ris på?.

    Hilsen Signe

    SvarSlet