07 november 2011

MOUSSE AU CHOCOLATE - 2 INGRÉDIENTS || CHOKOLADEMOUSSE - 2 INGREDIENSER




Hvis det her er old news, så er jeg nok lidt pinlig, men for mig er det helt nyt. Chokolademousse med 2 ingredienser - og så er det endda den bedste jeg nogensinde har fået. Dette smarte fænomen har den franske kemiker Hervé This fundet på. Han har blandt andet, også fået et kogt æg, tilbage til samme tilstand, som inden det blev kogt - ret vildt! Opskriften har jeg fundet hos Cafefernando, jeg har dog undladt sukker. For mig er den her chokolademousse virkelig genial. For som de fleste andre får jeg hurtigt nok af den klassiske mousse, der indeholder æg og fløde, men med denne her er det noget helt andet. Chokoladen får virkelig lov at komme til sin ret, og smagen er meget fyldig, uden at være kvalm. Det bedste af det hele? Den tager 5 minutter!
Til 3-4 glas, alt afhængig af hvor mange gange du må have den over i gryden igen :-)
TIL MOUSSEN
265 g god mørk chokolade (helst 70%)
240 ml vand
TIL PROCESSEN
Koldt vand
Isterninger
Varm chokolade og vand op i en gryde til chokoladen er smeltet. I mens hældes vand og isterninger i en stor skål, den skal langt fra fyldes helt op. Hæld derefter den varme chokolade over i en mindre skål, som kan stå inden i den med isterningerne. Chokolade skålen skal lige røre isterningerne + vand, det må endelig ikke løbe ned i skålen. Nu skal der piskes. I starten ligner det at der ikke sker noget, men pas på, lige pludselig går det stærkt (og du kan risikere at den bliver så klumpet, at du skal have den over i gryden igen, til halvdelen af chokoladen er smeltet, og så starte forfra med at piske). Konsistensen skal være lind og lækker, og det er ikke helt let. Jeg skal i hvert fald øve mig et par gange før den bliver helt perfekt, og før jeg kan få den i første forsøg, uden at varme den op igen. Generelt vil jeg sige at du skal stoppe noget tid før du egentlig regner med, og hvis du bruger el-pisker, vil jeg forslå at give den det sidste med et piskeris, så er det lettere at styre. Når du synes om konsistensen til din mousse, skal den hældes på glas og serveres med det samme eller stilles på køl.

Jeg tilføjede smag af appelsin for at give den et tvist. Til det brugte jeg skallen fra 1 stor appelsin, og så skiftede jeg halvdelen af den normale chokolade, ud med en der stadig havde 70% kakao, men som også var med appelsin.

Se eventuelt denne video hvis du synes fremgangsmåden lyder kompliceret :-)

Bisous Chris

26 kommentarer:

  1. Uhm hvor ser det lækkert ud :-)
    Desuden er det en rigtig fin blog du har - hvis du har lyst må du gerne kigge forbi min blog :-)
    http://jadoreblog.dk/

    SvarSlet
  2. Hej J'ardore!
    Mange tak, det er dejligt at høre! Jeg kigger forbi :-)
    Bisous Chris

    SvarSlet
  3. Mmmm... Det ser virkelig lækkert ud. Og hvor simpelt - jeg synes altid, det er lidt besværligt at lave mousse, men denne her er jo let. I hvert fald med ingredienserne ;)

    SvarSlet
  4. Hej Noerrebro,
    Tusind tak. Ja det er nemlig super simpelt, og selvom forklaringen måske lyder lidt besværlig, så er det super let når du først i gang :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  5. hvor er jeg choko sulten nu ;)
    jeg tror desværre ikke jeg kan lave den, da jeg kegler rundt i et køkken, måske min veninde byder mig på mousse en dag? ;P

    SvarSlet
  6. Hej Julle,
    Haha, hvor er du sød! Som om du kegler, du er en haj i et køkken, men du må hjertens gerne komme forbi ;-)

    Bisous

    SvarSlet
  7. Hej Josephine,
    Mange tak, det er dejligt at høre! :-)

    Bisons Chris

    SvarSlet
  8. Hm... kommer lige i tanke om, at jeg ikke har en elpisker. Har en Bamix stavblender, som godt kan piske flødeskum, hvilket tager 5 sekunder, så... måske virker den. I så fald skal jeg vel passe rigtig godt på, som du siger.

    SvarSlet
  9. Måske spørger jeg dumt, men skal chokoladen smeltes sammen med vandet? Og skal det efterfølgende piskes i mens det står nede i det kolde vand??

    Det ser rigtig lækkert ud - det gør hele bloggen iøvrigt!

    VH. Anne

    SvarSlet
  10. Hej Noerrebro,
    Ja, det lyder som om den godt kan bruges, ellers kan det godt gøres med et normalt piskeris, hvis man altså har lidt muller :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  11. Hej Anne,
    Du spørger slet ikke dumt, jeg synes selv det er lidt forvirrende. Chokoladen og vandet skal smeltes sammen i gryden, ja. Og så skal det piskes i en skål, hvor der er en større skål nedenunder, chokolade/vand blandingen skal altså IKKE røres sammen med isterninge vandet, det er to forskellige skåle, der står i hinanden :-) Håber det er til at forstå, jeg synes også selv det er lidt svært at forstå og forklare ;-)
    Se eventuelt denne video hvor det bliver vidst: http://www.youtube.com/watch?v=g28-9NVUHj0

    Bisous Chris

    SvarSlet
  12. Gud, hvor lækkert. (og nemt!!)
    Btw, fed blog!

    Kig meget gerne forbi :-)

    Knus
    emilieflensborg.blogspot.com

    SvarSlet
  13. Hej Emilie,
    Ja, det er nemlig både lækkert og super nemt!
    Jeg kigger forbi :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  14. Tusind tak for det fine svar - så havde jeg forstået det korrekt. Jeg må forsøde min aften én af de kommende dage..:-)

    SvarSlet
  15. Det var da så lidt! Rigtig god fornøjelse, og husk at gøre den lidt mere cremet i konsistensen, end min ser ud til at være. Den blev lidt for hård, men smagen var stadig lækker, heldigvis :-)

    Bisous

    SvarSlet
  16. Det ser meget godt ud, men smager det nu som chokolademousse skal? For jeg er lidt skeptisk xD

    SvarSlet
  17. Hej Maria,
    Jeg synes det smager bedre, mest fordi jeg hurtigt får alt for meget af den med fløde. Den smager mere intenst af chokolade, så derfra er det nok en smagssag :-)

    SvarSlet
  18. Kan den kun laves med mørk chokolade, eller kan man godt bruge eks. halvt lys, halvt mørk :) ?

    SvarSlet
  19. Hej Qui,
    Det tror jeg sagtens du kan, hvis du synes det bliver for bittert :-)

    Bisous Chris

    SvarSlet
  20. Hej :)
    Kan man lave det i forvejen, hvis man skal lave det til gæster? Og i så fald, vil du anbefale at man opbevarer det i køleskab eller fryser?

    Mvh Anne

    SvarSlet
  21. Hej Anne,

    Det er jeg helt sikker på du kan! Jeg tror du kan gøre begge dele, måske ville jeg starte med køleskabet, og hvis den så blev for blød, ville jeg tage den i fryseren, så du må lige holde øje. Husk at pisk den lidt lettere end min, den havde nemlig ikke den helt rigtige konsistens :-)
    God fornøjelse!

    Bisous Chris

    SvarSlet
  22. Nej hvor er det lækkert! Har lige lavet den. Det er jo så godt, og så let :) Kom også til at give min liiidt for meget. Den var ellers helt perfekt, men så fik jeg ikke slukket i tide. Den er nu stadig ret god. Fedt tip!

    SvarSlet
  23. Hej,
    Hvor er jeg glad for at høre at du kan bruge opskriften, og så er det jo bare om at blive ved med at prøve til man bliver god :-)

    Bisous

    SvarSlet
  24. Jeg kender godt denne opskrift, den er super god! Siden jeg lavede den første gang, har jeg gået og tænkt lidt på om man kan lave det med marabou daim? Eller i hvert fald bare lys chokolade. Hvad ville du tro?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i hvert fald forsøget værd, det lyder lækkert med daim, det ville give noget sprødt til. Måske ville jeg tilsætte noget mørkt chokolade også, bare så den ikke bliver for meget i længden :-) Meld endelig tilbage om hvordan det gik, hvis du prøver det af!

      Slet