05 december 2011

COMPLET QUICHE // FULDKORNSTÆRTER






Jeg beklager kvaliteten på billederne. De blev taget da det var mørkt.

De her fuldkorns tærter så jeg i min nye kogebog "Ny Nordisk Hverdagsmad" af Claus Meyer og Arne Astrup. Jeg har dog lavet lidt om i fyldet, da jeg ikke lige havde ingredienserne der skulle i.

Normalt, synes jeg, at fuldkorn godt kan blive lidt for sundt. Det jeg mener er, at alt ikke nødvendigvis behøves at være af fuldkornsmel. f.eks. småkager og almindelige kager, synes jeg ikke man skal lave "sunde" de kommer jo alligvel ikke til at være sunde med alt det sukker og smør i, så heller gå all the way.
Det troede jeg ville være lidt det samme som da jeg lavede de her fuldkornstærter, men der blev jeg overrasket. Man kunne smage at det var fuldkorn, men på en god måde.
Så hvis du har en masse grøntsager du ikke ved hvad du skal bruge dem til, så lav en tærte!

FULKORNSBUND:
100 g fuldkornshvedemel
100 g fuldkornsrugmel
200 g hvedemel
1 ½ tsk. bagepulver
1 ½ dl koldpresset oliven- eller rapsolie
4 spsk. vand
1-2 tsk salt ( husk at beregn det ud fra det andet fyld du kommer i)
2 dl yoghurt naturel (A38)

ÆGGEBLANDING:
6 æg
1 dl créme fraiche
evt. en sjat mælk


GRØNT FYLD:
Spinat
Broccoli
Fennikel
Løg, i ringe til at ligge på toppen

KARTOFFEL/TOMAT/ROSMARIN FYLD:
Kartofler, i både(gerne nogle fra dagen inden)
Cherrytomater, i halve
Rosmaring kviste
Rødløg i skiver, til toppen

Alle tærter drysses med parmesan og kommes i en 180 grader varm ovn.

Fortsat god mandag!

Bisous Jose

13 kommentarer:

  1. Hvor ser de lækre ud, det var da helt vildt Jose.
    Jeg synes ikke billederne er dårlig kvalitet, synes de er virkelig flotte. Så det skal du ikke undskyld for!

    Knus Jules. <3

    SvarSlet
  2. ay caramba! Det ser mega godt ud! :-)


    antonierikardsson.blogspot.com

    SvarSlet
  3. Hej tøser
    Det ser lækkert ud! Jeg har selv lige anskaffet mig "Ny Nordisk Hverdagsmad", men har endnu ikke prøvet den af. Det ser dog lovende ud :) Jeg følger troligt med her på jeres blog; den er virkeligt fin :)
    /Luise

    Jeg har selv lige startet min blog for nyligt, og det ville være superfedt, hvis I har tid og lyst til at kigge forbi :) http://sesamsesam.tumblr.com/

    SvarSlet
  4. Hej med jer

    Skal til en juefrokost på lørdag for nogle af mine veninder, hvor vi alle skal tage en ret med. Har i nogle ideer til hvad jeg kan lave af julede varme retter? ;-)

    Knus Antonie

    antonierikardsson.blogspot.com

    SvarSlet
  5. Hvor ser det godt ud! Hvor længe skal de bages? :-)

    SvarSlet
  6. Hej Luise,

    HOLD DA OP en professionel blog du har lavet!! ER vildt imponeret. Hvor er du dygtig til at tage billeder. Vil helt klart læse med fast.

    Antoine Rikardson; Uha, den var svær! Julemad er jeg ikke ret god til, kan du mon hente noget inspiration fra nogle blade?? Jeg vil tænke over det og vende tilbage til dig hvis jeg kommer på noget ;-)

    Cæcilie;
    Jeg glemte at tage tid på tærterne, men omkring 20 min. vil jeg tror, men du bør nok holde øje med dem ;-)

    /JOSE

    SvarSlet
  7. Tusind tak! Det er jeg rigtig glad for at høre :) Og jeg kan kun sige i lige måde med hensyn til billederne; det er superinspirerende at kigge på jeres blog! :)

    SvarSlet
  8. Kan det passe at man ikke kan kommentere på din blog?? ;-)

    /Jose

    SvarSlet
  9. Nu bliver jeg jo helt nysgerrig for at kigge på Luises blog, men jeg kan ikke komme ind på den... Gider i linke? :-)

    SvarSlet
  10. http://sesamsesam.tumblr.com/
    Kan du de det? ;-)

    /jose

    SvarSlet
  11. Sjovt, troede helt at det første billede var en pizza, men det ser godt ud!

    SvarSlet
  12. Det kunne da også være meget lækkert på en pizza faktisk ;-)

    /Jose

    SvarSlet