09 december 2011

PEBERNØDDER




Vi har faste traditioner hver jul og det lyder på gåture med hundene i skoven, julepyntning, lave konfekt og bage ingefær småkager med mormor. Men i år fik jeg simpelthen bare lyst til at lave pebernødder (som endte med at blive til kæmpe pebernøddesmåkager). Jeg elsker især dem her fordi at de er dejligt krydret, men alligevel giver den revet citronskal lige et lettere frisk pift.


Her er opskriften på en stor portion pebernødder,

PEBERNØDDER:
375 g mel
1 tsk. hjortetaksalt
1 tsk kanel
1 tsk stødt ingefær
½ tsk hvid peber
125 g smør
125 g sukker
2 spsk ahornsirup
2 æg
1 citron, revet skal

Bland alle de tørre ingredienser sammen i en stor skål. Ælt derefter dejen sammen med æg, sirup og citronskal. Rul dejen ud i smalle pølser og skær dem i små bider. Tril dem så de bliver runde og kom dem på en bageplade.

Bages i en 225 grader varm ovn i ca. 8-10 min.

God bagelyst ;-)

Hvad bager i om julen?
Bisous Jose 

13 kommentarer:

  1. Uh hvor lækkert!!! De ser/lyder virkelig gode. Dem vil jeg kaste mig ud i snarest! Ved du hvad forskellen er på sort og hvis peber? Sådan rent smagsmæssigt i ligenetop pebernødder? :-)
    Elsker virkelig jeres blog - I er så inspirerende!
    Ps en lille rettelse : du har kommet til at lave en tastefejl ved "ok kom dem på en bageplade" hehehe, man forstår dog sagtens at ok = og ;-)
    Rigtig god weekend til jer begge! :-)

    SvarSlet
  2. Pebernødder er også altid fast på bagelisten ved os i julen og så er min kæreste vild med vaniljekranse og min mormors brunkager.. -så vi skal i gang her i weekenden mens stormen rusker udenfor :O)

    SvarSlet
  3. Hej Ninette,

    Jeg tror at det er to pebre, med hvidt forskellig smag. For hvid peber har en helt anderledes lugt en peber, og jeg ville helt bestemt ikke drysse det ud over min engelske bøf! ;-)

    Jeg har også altid undret mig over hvad forskellen er, men har aldrig fundet ud af det..desværre.

    Tak du, retter det straks. Nogle gange går det lidt for stærkt ;-)

    Rigtig god weekend til dig også!

    Bisous Jose

    SvarSlet
  4. Hej Heidi,
    Vaniljekranse og brunkager er helt klart også mine favoritter!! det er alle julesmåkager faktisk ;-)
    Ja, vejret er godt nok vildt!

    /Jose

    SvarSlet
  5. Julen er en farlig tid med alle de lækre småkager.. Haha, ej, jeg holder sgu ikke igen når jeg først kommer i gang - det er bare med at nyde julen så længe den er her! ;)

    Jeg har bagt pebernødder, efter en opskrift som jeg fandt på Valdemarsro. De blev rigtig lækre, men var svære at trille fordi dejen var fedtet..
    Kunne være, at man skulle forsøge jeres opskrift næste gang, det lyder i hvert fald SUPER dejligt med revet citronskal!

    God weekend,
    kærligst Caroline

    SvarSlet
  6. HAPS, åh... elsker billede nr. 3! og gid jeg havde mel og sukker lige nu!

    SvarSlet
  7. Kunne ikke være mere enig Caroline. Jeg springer altid "slanketips til julemaden" over når jeg kigger i bladene. Dét gider jeg slet, slet ikke at tænke på. Man skal nyde julen!! ;-)
    Valdemarsro er virkelig en inspirerende blog, og jeg er da ked af at høre det med pebernødderne.
    Dem jeg lavede var også en anelse fedtet, men de var bestemt ikke svære at arbejde med.

    Bisous Jose

    Haha, også mig! Det er bare med at få købt noget i en fart!! :O

    /Jose

    SvarSlet
  8. De ser rigtigt lækre ud!
    Normalt bager jeg altid pebernødder ved juletid, men også vaniljekranse er en sikker vinder. Derudover er konfekt jo altid godt, hvis man har brug for lidt nemme og søde julelækkerier :)

    Mht. til jeres fedtede pebernødder, så er det altid en rigtig god idé at lade pebernøddedejen lige i køleskabet i en times tid, inden man ruller den ud. Så bliver dejen langt nemmere at arbejde med, da smøret lige når at blive den tand mere hårdt. Det er i hvert fald min erfaring efter mange år med pebernøddebageri :)

    /Luise

    http://sesamsesam.tumblr.com/

    SvarSlet
  9. Hej Luise,
    Jeg så godt på din blog at du har haft gang i både vaniljekranse og pebernødder.

    Jeg plejer også at komme dejen i køleskabet når jeg bager småkager. Men jeg er desværre meget, meget utålmodig ;-)
    Men tak for tippet alligevel!

    Bisous Jose

    SvarSlet
  10. De ser super gode ud. Og smukke villeder som sædvanlig. jeg laver altid vaniljekranse og håkonskager. Ingen jul uden dem!

    SvarSlet
  11. Ej det lyder altså også bare skønt Camilla! ;-)

    /Jose

    SvarSlet
  12. Heej Jose!
    Dine pebernødder ser virkelig lækre ud, dem vil jeg prøve! Jeg plejer også altid at bage vaniljekranse, findsbrød, pebernødder o.s.v men i år har jeg prøvet en ny slags, de hedder chaisnitter. De kan virkelig anbefales! De er lækre krydret og sprøde. Du kan får opskriften inde på min blog ; www.favouritefoodandfashion.wordpress.com
    /Matilde - Det er mig som er Marias veninde :) Du hilste på mig inde til feminamessen! Lækker Lækker blog i har!!

    SvarSlet
  13. Hej Mathilde!

    Først, tusinde tak!
    Hold da op hvor lyder chai snitter bare godt!!! Det skal jeg da helt sikkert prøve at lave. Jeg elsker selv chai latte og te.
    Det kan jeg da godt huske! :-) Hils Maria!!
    OG iøvrigt, så er det en virkelig fantastisk blog du har! Elsker at den har lidt af hvert, med både tøj, mode og ikke mindst mad.

    Bisous Jose

    SvarSlet