11 december 2011

COURONNE DE LUCIE || LUCIAKRANS







Luciakrans er en af mine absolutte yndlingskager, jeg synes at marcipanfyldet fungere virkelig godt sammen med safrandejen. Min far og min faster er begge født og opvokset i Sverige og har derfor taget et par traditioner med sig hjem til Danmark igen, blandt andet denne. Da jeg var helt lille, gik jeg altid Lucia hjemme hos min farmor og farfar sammen med mine to kusiner og sommetider min lillebror, hvis han var til at overtale. Der var altid stort postyr, omkring hvem der skulle være årets brud, men når kjolerne blev trukket over hovederne, de fine sølvbånd bundet om livet og lysene i hænderne tændt, så glemte vi det hele og begyndte at synge, tog de rigtige skridt, og gik langsomt på en lang række med stjärngossen - min lillebror - som bagtrop. Jeg synes der er en historie om Luciadag der er særlig sød, den handler om en svensk provst der en nat blev vækket af en fruentimmer klædt i hvidt og med vinger på ryggen, der kom ind på hans værelse med en bakke med mad i håndet og lys på hovedet. Dengang var d. 13. december i følge den Julianske kalender årets længste nat, og traditionen har derfor rigtig meget med lys at gøre.
MIN FASTERS OPSKRIFT TIL EN STOR KRANS
25 g gær
0,2 g safran
75 g smør
2 dl mælk
1 dl sukker
6-7 dl hvedemel
Safran stødes i en morter med lidt sukker. Hæld derefter en 1 spsk mælk over, og lad det trække en times tid. 
Rør gær sammen med sukker til det opløses. Smelt smørret i en gryde og lun mælken deri. Bland gær/sukker sammen med mælk/smør og hæld safrannet i. Rør endelig melet i og ælt dejen til den er smidig og slipper bordet. Lad den hæve til dobbelt størrelse et lunt sted i ca. 40 min. 
Dejen æltes atter grundigt og rulles ud til en rektangulær plade - knapt 1 cm tyk.
FYLD
110 g marcipan
65 g smør
3/4 dl hakkede mandler
Marcipanen køles i fryseren og rives på den grove side af rivejernet. Rør det sammen med smør, de groft hakkede mandler og en lille smule vand. Fyldet smøres udover hele dejpladen, og denne rulles sammen som til en roulade. Form den til en rundkreds, og vend samlingen nedad på en bageplade med bagepapir. Klip små kak ned i dejen og fold klippene til højre, til venstre og lige bagud. Kagen hæves i ca. 20 min, og derefter pensles den med et sammenpisket æg og drysses med lidt hakkede mandler og perlesukker. Bages ved 200 grader i 20-25 min. Nyd med et glas glögg, tændte lys og herligt selskab. 
Hvis du vil gøre den lidt anderledes kan du rive et æble i marcipanfyldet eller skallen fra en citron. I kan også se min version med bær her.
Rigtig god fornøjelse og forsat dejlig 3. advent!

Bisous Chris
Det første billede har jeg lånt fra nettet

4 kommentarer:

  1. Mhm.. En af mine absolutte yndlingskager. I min familie kalder vi den for "julekage", og især min mormor er så dygtig til at lave den.
    Det lyder faktisk rigtig lækkert med det revne æble, måske skulle man foreslå min mormor det ;)

    Fortsat god 3. søndag i advent!
    Kærligst Caroline

    SvarSlet
  2. Hej Caroline,
    Det smager simpelthen så dejligt! Det er jo egentlig heller ikke rigtigt en 'Luciakrans' da det jo er 'lusseboller' som er den rigtige Lucia-kage :-)
    Jeg tror også jeg vil eksperimentere lidt næste år! :-)
    Bisous

    SvarSlet
  3. Dygtige piger.
    Først og fremmest al mulig ros til jer!!
    Jeg tænkte... Den der omtalte og afbillede kålsalat dér.... Får vi en opskrift:-)

    SvarSlet
  4. Hej Claudial,
    Tusind tak!
    Jeg kan ikke lige huske hvilken kålsalat det er, hvor har vi skrevet det? :-)

    Knus

    SvarSlet