11 marts 2012

GLACÉE DE RÉGLISSE || LAKRIDSIS






Jeg havde egentlig planlagt at lave det her indlæg igår, men isen havde brug for en tur i fryseren efter ismaskinen, og så nåede jeg det desværre ikke. Men bedre sent end aldrig, og I skal i hvert fald ikke snydes, for isen er utroligt lækker.
Opskriften er fra Johan Bülow og giver en omkring 1 liter is.
4 pasturiserede æggehvider
125 g sukker
½ liter piskefløde
2-3 spsk rå lakridspulver
1 spsk revet citronskal fra en øko citron
2 tsk salt eller sød lakrids sirup - kan undlades
Pisk æggehviderne og sukker sammen til du har en lys masse. Tilsæt lakrids pulver og citronskal. Pisk fløden i en anden skål til den er tyk og vend det i skålen med æggehviderne - brug en dejskraber.
Hvis du har en ismaskine kan du køre isen på den, hvis ikke kan du smide det i en plastikbeholder og fryse den. Husk at røre 3-4 gange den første time så den ikke krystaliserer. Her kan du tilføje lakridssiruppen for et flot mønster og en dejlig smag. Regn med en frysetid på 4 timer hvis du ikke har en ismaskine. Nyd kold og måske med et par friske jordbær til.

Håber I nyder solskinnet - jeg vil sætte mig udenfor med en portion is.
BISOUS CHRIS

9 kommentarer:

  1. Yum! Nøj hvor lyder det godt :-)

    /Simone.
    www.aheartwithfashion.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro det er! :-) Hvis du ikke lige har noget at lave i dag kan det klart anbefales, eller enhver anden is for den sags skyld - is er så godt!
      Bisous Chris!

      Slet
  2. GUD, hvor ser den lækker ud. Kan man smage citronskalen?
    Har I en god opskrift på hasselnødis? Bare et link evt.? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Den er sådan lidt underspillet, men den er der - giver et skønt twist, så isen ikke bliver for tung. Hmm.. nej desværre, jeg elsker ellers selv hasselnød- og nougatis. Prøv google, og meld endelig tilbage hvis du finder ud af noget godt :-)
      Bisous Chris

      Slet
  3. Does that look delicious or what? I am totally craving ice cream and would never think to do a liquorice flavour- very interesting. Beautiful shots.

    http://www.lamb411.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you! It's so good, you should really try it! :-)
      Have a nice day,
      Chris

      Slet
  4. Virkelig fed mad blog i har! I inspirerer mig helt til at begynde og lave mad ;-)
    Hvilket kamera er det i bruger og er det jer selv der tager billederne ?

    //majbritogsophia.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med jer,
      Hvor er det fedt at vi kan inspirere! Jeg bruger et canon 1000d og Jose et 600d :-)
      Håber I kaster jer ud i madlavningen :-)
      Chris

      Slet
  5. MUMS siger jeg bare!
    Jeg lavede denne is til min fødselsdag, og alle var vilde med den!
    Super god blog i har :-) Keep up the good work
    Katrine

    SvarSlet