18 september 2012

BOUILLIE DE POMME - IN RAPPEL || ÆBLEGRØD - EN REMINDER

Jeg lagde også min yndlings efterårsdessert, æblegrød, på bloggen sidste år. Det indlæg kan I se lige her. Det er den perfekte måde at få brugt nedfaldne eller mindre spændende æbler på, og så smager det jo helt fantastisk. Desserten minder mig altid om min skønne mormor som har fået mig til at holde af den syrlige æblegrød, den sprøde rasp og den fede fløde. Findes der noget bedre end madminder og nostalgi? Jeg tror det næppe!
ÆBLEGRØD MED RASP OG FLØDESKUM TIL 4 PERSONER
  • 1 kg syrlige æbler
  • 1 - 1½ dl vand
  • Vanilje eller sukker, til at smage til med.
  • Evt. et par rosmaringrene
  • TIL RASPEN
  • 1 dl rasp
  • ½ dl sukker
  • 40 g smør
  • DERUDOVER
  • 1/4 liter piskefløde
    • Æblerne skrælles og kernehuset fjernes. Derefter lægges de i en gryde med lidt vand, og koges til de er helt bløde, de kan eventuelt moses meget let med en gaffel. Smag til med sukker eller vanilje.
    • I en pande smeltes smør. Rasp og sukker heldes ved, og når det begynder at blive gyldent, skal du fjerne panden fra varmen da det steger videre selv.
    • Pisk lidt flødeskum let, og server dem i fine glas, i skiftevis lag af æblemos og raspen. Slut af med flødeskum og server straks. Mosen kan også opbevares i køleskabet i et par dage, og smager også skønt kold. Æblemosen kan også bruges som topping til yoghurt og havregrød.

    • BISOUS CHRIS

2 kommentarer:

  1. Årg, det minder også mig om min mormor! Jeg kommer fra Sønderjylland, her hedder det bare gammeldaws æfelkach (gammeldags æblekage).

    Tak fordi du minder mig om "kagen" - jeg holder fødselsdag for familien på lørdag, tror jeg bliver nødt til at servere den der :-)

    Kh. Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte,
      Hvor hyggeligt at du også forbinder æblekage med din mormor! Det lyder som en rigtig god fødselsdagsdessert! :-)

      Knus,
      Chris

      Slet