29 december 2012

CITRONBAGTE PEBERFRUGTER // POIVRONS CUITS AU FOUR AVEC DU CITRON

Først og fremmeste så håber jeg at alle I skønne læsere nyder ferien, lige så meget som jeg gør. Hvor er det altså bare afslappende at man ikke skal tænke på gaver, gæster og julemad længere!
Da jeg sad og kigge på de her billeder efter jeg havde taget dem, mindede det mig så meget om flammer. Ret smukt faktisk. I så fald blev jeg inspireret til at lave denne ret da jeg var i New York engang i efteråret. Pastis, hed den. En hyggelig fransk bistro hvor maden var dødlækker. Jeg har prøvet at gøre den nogenlunde efter, og hvis jeg skal være ærlig blev resultatet ganske fornuftigt.


Da jeg lavede opskriften meget spontant en eftermiddag uden at skrive opskriften ned, har jeg prøvet at gengive den så godt jeg kan. Men det gør det faktisk ikke sværere at der ikke er nogen mål for olie, salt og peber og krydreurter f.eks. fordi det giver mulighed for at man selv kan justere, så man får lige nøjagtig den smag man ønsker. 
BAGTE PEBERFRUGTER:
4-6 små søde peberfrugter, gerne i rød, gul, orange
1-2 fed hvidløg
1/2 citron, skallen derfra
Salt og peber
Oliven olie

Tænd ovnen på 180 grader.
Del peberfrugten i 4 "både" på langs. Pres hvidløget og bland det med olivenolie og fintrevet citronskal. Beklæd en bageplade og fordel peberfrugterne på den, med olieblandingen over. Drys med lidt salt og peber.
Kom det i ovnen i 10 min ca. (du bør holde lidt øje med dem, så de ikke bliver helt brændte)

ANDET:
Smørbar gedeost
Bredbladet persille, hakket
Citron olie.

Kom peberfrugterne over på et flot fad og server med bredbladet persille, en anelse citronolie og smuldret gedeost.

Bisous Jose

9 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud. Jeg skal snart lave saltede citroner, som jeg har opskrift på ALMANAK. Man skærer citronerne næsten helt igennem på langs, og så sørger man for at der kommer salt på frugtkødet, og så kommer man citronerne i et stort glas sammen med salt. De skal trække mindst en månede. De får en dejlig aroma.:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mmmm, det lyder sørme lækkert. Hvad kan man bruge saltede citroner til? Bliver de ikke lidt "tørre" i det, eller er det meningen? ;-)

      Knus Jose

      Slet
    2. Nej, de bliver ikke tørre, da man skærer dem næsten helt igennem på langs, fylder salt på kødet, og så kommer man dem i et stort glas med resten af saltet, og man skal lige presse dem godt sammen først. Der kommer en salt lage ved på den måde, og den kan man ikke bruge, men citronbådene kan man bruge i marinade, salater o.l.. Jeg skal nok skrive om det på min blog.:)

      Slet
  2. Du skal også prøve med en fårefeta. Den smager meget bedre end almindelig feta.:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk har jeg brugt gedeost til lige denne ret, men jeg er sikker på at feta også vil klæde den godt, og endnu bedre, fårefeta ;-)

      /Jose

      Slet
  3. Jeg elsker bagt peberfrugt (og tomatoer også) - det giver grøntsagerne en helt anden, "dyb" smag :)
    Godt nytår!

    xxoo, Amelia
    blog om MAD og SPISEFORSTYRRELSE: weweremeanttosparkle

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i! Det er som om smagen blive fremhævet x100 og især hvis man krydrer dem med noget lækkert, som hvidløg og timian - dødlækkert!

      Godt Nytår til dig også! ;-)

      /Jose

      Slet
  4. Man kan også komme grønsagsaske på, så jeg på nettet, f.eks. porreaske, som man laver af de grønne toppe. Den er også fin på kød.:)

    SvarSlet
  5. Man rører asken med lidt olie og smørrer den på, og det er også lækkert på bagte rodfrugter. På NOMA er hø-aske et af de vigtigste krydderier, da vi ikke har så mange af dem i Norden.:)

    SvarSlet