30 marts 2013

GRANOLABARER MED KANEL


Som den skarpe læser nok har observeret er jeg blevet ret vild med granola og müsli. Men nu måtte der altså tænkes i nye baner. Granolabarer er jo set og lavet før mange gange, bare ikke herhjemme! Og det er jo faktisk rimelig easy-peasy, det er lige før jeg vil påstå at man bare kan tage sin yndlingsmüsli og så blande med honning, sirup og ønsket smag. Jeg er fan!
GRANOLABARER:
150 g blandede nødder (f.eks. pecannødder, valnødder og hasselnødder)
40 g speltflager
40 g havreflager
6 dadler(de bløde med sten i)
1 dl agavesirup (eller mere hvis nødvendigt)
1 spsk honning
2 spsk græskarkerne
1 spsk kanel
1 tsk vaniliesukker
30 g revet kokos
Pynt:
mørk chokolade
kokosflager
Rist hasselnødderne til de er gyldne og udskiller olie i ovnen ved 200 g. Gnid hinderne af dem. Hak nødderne groft og bland det sammen med resten af ingredienserne. Kom massen ud i bunden af en rugbrødsform og stil den i køleskabet natten over. Skær stænger á 2-3 cm.
Pynt med den smeltede chokolade og kokosflagerne.



Bisous,
Jose

12 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Måske et lidt fjollet spørsmål, men hvad er granola?
    God søndag! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes ingen dumme spørgsmål her!
      Forskellen på f.eks. granola og müsli er granola er ristet i olie, til det bliver rigtig sprødt hvor man så derefter tilsætter det søde(honning, sirup) og müsli er det ikke blevet ristet med olie.

      Så egentlig er det et lidt misvisende navn, men da jeg brugte ristede flager valgte jeg at kalde dem granolabarer, og så også fordi det lyder sødest :-)

      Knus Jose

      Slet
    2. Okay, jeg er med nu ;-)
      Tak for svaret!

      Slet
  3. Svar
    1. Ja for søren! De smager dødlækker :-)

      /Jose

      Slet
  4. så vidt jeg ved, er det bare et andet udtryk for hjemmelavet mysli :) alt skal være så avanceret..ligesom havreflager! det er jo bare havregryn..så hvorfor ikke bare skrive det?

    SvarSlet
    Svar
    1. I dette tilfælde var det fordi der stod havreflager på min pakke, og så faldt det mig bare naturligt at skrive det, men hvis man synes at havregryn lyder bedre så kan man jo bare kalde dem det ;-) Du har nok ret i det med mysli og granola, men jeg mener dog at granola skulle være ristet sprødt i olie af en eller anden art, inden der bliver tilsat f.eks. honning. :-)

      /Jose

      Slet
  5. Mmm... det ser vildt lækkert ud, og det er nogle virkelig gode billeder I får taget! Meget inspirerende :) Faktisk startede vi en blog fordi vi havde set jeres blog, og synes det så virkelig sjovt ud!Her er den:
    -www.hannahandalma.blogspot.dk
    Tak for inspirationen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hannah og Alma,
      Tusinde tak! Hvor er vi bare glade for at høre at i har startet en blog - det ser jo allerede rigitg godt ud!
      Keep up the good work piger

      Bisous

      Slet
  6. meget lækre granolabars...men mine smuldrer..nok for meget sirup..eller syltede hyben :)i mangels af dadler...hvad jeg jeg "stivne" dem med ??

    superskøn blog som jeg følger med interesse

    mvh årgang 1949

    SvarSlet
  7. Hold da op det ser godt ud!!! Hvordan laver du "kollagen" med dine smukke billeder?

    SvarSlet